Do války mezi ministerstvem dopravy a stavební firmou Skanska zasáhl soud. Ten vyhověl stavební firmě a rozhodl, že Ředitelství silnic a dálnic musí u některých komunikací odstranit cedule "Zde stavěla Skanska" a "Musíme to opravit"

Ministerstvo řízené Vítem Bártou tímto způsobem před měsícem upozorňovalo, že Skanska staví nekvalitně. Firma se ale brání a požaduje odškodné. A oznámila, že podává žalobu, v níž bude za poškození své pověsti vymáhat odškodné 50 milionů korun.

Skanska sice také požadovala, aby soud současně ministerstvu zakázal i do budoucna úkolovat ŘSD, kam má dát cedule s upozorněním na nekvalitní práci Skansky, to ale soud odmítl. "Je zcela nepřípustné, aby soud ukládal orgánům moci výkonné povinnost zdržet se udělování instrukcí a pokynů," uvedla v rozhodnutí soudkyně Městského soudu v Praze Zuzana Čížková.

Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková pro server iHNed.cz odmítla na soudní verdikt reagovat. "Počkáme si, až jej dostaneme," řekla s tím, že ale v jednom případě cedule již minulý týden ŘSD samo stáhlo. A to na dálnici D1, kde vytýkalo Skansce, že osadila svodidla, která nesplňovala technické normy. "Už uznali chybu a vyměnili je," vysvětlila Vápeníková.

Poškozená pověst

Podle vedení ŘSD se reklamace na dopravních stavbách budovaných Skanskou pohybují v řádu stovek milionů korun. Ministr dopravy Vít Bárta je odhadl až na miliardu korun. Skanska tato čísla považuje za nesmysl.

"Jsme přesvědčeni, že postup ministerstva a ŘSD, který vyústil v rozmístění cedulí, nepochybně zasáhl do dobré pověsti společnosti. Požadavek na zdržení se neoprávněných zásahů, omluvu a finanční kompenzaci je tak zcela na místě. Ostatně soud rovněž shledal, že jednání ministerstva, resp. ŘSD v daném případě skutečně nebylo v pořádku, když nařídil cedule odstranit," uvedl David Skopal z advokátní kanceláře Pokorný, Wagner & spol., která Skansku zastupuje.

Proč zrovna my? ptá se Skanska ministra Bárty. A chce podávat žalobu - čtěte ZDE

ŘSD v současné době se Skanskou řeší několik reklamačních řízení. Podle generálního ředitele ŘSD Jiří Švorce jsou největší potíže s kvalitou silnice D11, kde se zvlnil povrch vozovky, sesutí svahu na silnici D47 u Bílovce a a spory se vedou také o Svitavskou radiálu, která je součástí brněnského okruhu.

 

Skanska ale tvrdí, že není jisté, že za dané problémy může jen ona. A vadí jí také to, že stejně nepostupuje stát vůči ostatním stavebním firmám.

"Pokud experti řeknou, že vše zavinila Skanska a že to máme opravit, uděláme to bez mrknutí oka," řekl Ťok. Očekává ale spíše kompromisní stanovisko, které rozdělí odpovědnost mezi všechny strany sporu