Pražský magistrát chce se stavitelem tunelového komplexu Blanka Metrostavem a dalšími dodavateli stavby vyjednat nižší cenu až o pět miliard korun. Píše to Mladá fronta Dnes (MfD). V únoru nové vedení města oznámilo, že tunel podraží o deset miliard, tedy téměř o třetinu.

Podle podkladů magistrátu by nyní měly být stavební práce dražší o pět miliard, technologie o více než miliardu, inflace dílo zdraží o 3,5 miliardy a Praha zaplatí také o půl miliardy více na dalších nákladech.

Celkem by tak mělo dílo stát místo původních 27 miliard zhruba 38 miliard korun. Celé dílo by také mělo být dokončeno později, než město v minulosti slibovalo.

Seškrtá se inflace a některé práce

Podle MfD bude vedení Prahy jednat o snížení ceny inflace, slevách za práce a chce seškrtat některé práce, které nejsou nezbytně nutné, například opravy některých ulic.

Mluvčí Metrostavu František Polák řekl, že jen v jejich části projektu mají tyto zakázky hodnotu zhruba čtyř miliard.

"Všechno ale škrtnout nepůjde, protože část těchto staveb už je hotová," řekl deníku. K tomu, zda bude firma ochotná snížit inflaci nebo třeba poskytnout slevy na některé práce, nechtěl hovořit.

"Jednáme průběžně. Výsledky oznámím radě města," sdělil deníku náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). "Na jednání je čas podle plánu do konce dubna," dodala mluvčí Prahy Tereza Krásenská. Ve stejném termínu se má vyjasnit ještě jedno, především pro řidiče důležité datum: kdy komplexem tunelů poprvé projedou auta alespoň ve zkušením provozu.

Tunel Blanka, který je součástí severozápadního úseku městského okruhu, měl původně stát včetně DPH 21,2 miliardy korun za stavební část a 4,2 miliardy za technologie. Dalších 1,58 miliardy měly podle smluv stát průzkumy nebo inženýrská a projektová činnost.

Miliony ale stále přibývají

Tento týden ale Praha oznámila, že tunel bude dražší o dalších více než  56 milionů korun. O ty se prodraží křižovatka Malovanka, která propojí tunelový komplex Blanka se Strahovským tunelem. Peníze musí magistrát zaplatit za dodatečné stavební práce, se kterými se původně nepočítalo. Rada proto dnes schválila společnost Metrostav jako firmu, která tyto práce dokončí.

"Je to dědictví z minulosti, se kterým se musí nová rada vypořádat," poznamenala mluvčí magistrátu Tereza Krásenská. Metrostav, který křižovatku staví, vyzvala k podání nabídky minulá rada loni v červnu, a to formou veřejné zakázky bez uveřejnění. Nové vedení hlavního města nyní nabídku Metrostavu odsouhlasilo. Schválený rozpočet města na letošní rok již s částkou 56,3 milionu korun bez DPH počítá.

Příčinou zdražení jsou nevyřízené majetkové a právní vztahy kvůli neukončenému dědickému řízení. Podle důvodové zprávy připravené pro dnešní jednání rady musel proto být změněn původní harmonogram prací. Změnilo se také řešení opěrných zdí, rozšíření dočasných silnic a chodníků a cenu ovlivnily i geologické podmínky.