Když byla 16. dubna 1991 prodána česká automobilka Škoda Auto německému Volkswagenu, byla schopná vyrobit jen 170 tisíc vozů za rok. Od převzetí koncernem Volkswagen před 20 lety však zvýšila více než trojnásobně na loňských 576 000 vozů. Dalších 180 000 aut firma vyrobila v nových zahraničních závodech.

Z producenta aut podprůměrné kvality se proměnila v celosvětovou špičku. Letos v březnu se 70 tisíci prodanými vozy  zaznamenala nejvyšší měsíční prodej ve své historii.

„Z automobilek bývalého východního bloku je na tom Auto Škoda zdaleka nejlépe,“ říká Jan Linhart, odborník na automobilový průmysl z poradenské firmy KPMG.

Většina východoevropských automobilek pád železné opony nepřežila a staly se z nich v lepším případě montovny vozů jiných značek. Vedle Škody dál funguje pouze Dacia a Lada.

České kouzlo

Co vlastně učarovalo Němcům, že před 20 lety projevili o škodovku zájem, který se jim v současnosti velmi vyplácí?

Tehdejšího šéfa VW Carl Hahna prý právě Favorit přesvědčil, že firma umí udělat slušné auto a navíc tu byla levná pracovní síla: podle údajů německé centrální banky byly tři roky po privatizaci náklady na zaměstnance v Mladé Boleslavi 18krát nižší než v továrně VW v německém Wolfsburgu.

VW koupil Škodu za více než 20 miliard korun s tím, že do ní bude investovat (přesné podmínky neznáme, smlouva je dosud tajná), a bez starých závazků a dluhů, které převzala společnost Prisko. Poté, co ve druhé polovině roku 1993 vystřídal na postu šéfa představenstva VW Hahna Ferdinand Piëch, došlo k omezení plánovaných investic v Česku. Naštěstí jen dočasně.

 

Přátelské škádlení

Hašteření s mateřskou firmou se však objevuje častěji v 20leté historii. Naposledy vzpalnuly emoce, když test německého časopisu Bild vyhodnotil škodovácký Superb lépe než dražší VW Passat.

„Škodě budou muset utáhnout opratě,“ reagoval na to šéf VW Martin Winterkorn loni v září. Přesto teď plánuje současný šéf Škody Winfried Wahland zdvojnásobení počtu modelových řad a zvýšení prodejů na 1,5 milionu vozů ročně. Podle analytiků je Škodovka automobilkou srovnatelnou se západními firmami.

Páteční HN přinášejí:
Obsáhlé téma o 20. výročí Škody Auto v rukou VW
a esej Petra Pitharta o privatizaci Škody

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru