Na konci minulého století se celosvětový průměrný věk člověka, který si kupuje hudbu v obchodech, pohyboval pod hranicí třiceti let.  V roce 2005 bylo už 55 procent všech zákazníků ve věku nad 30 let. Ještě vyšší podíl starších zákazníků byl podle údajů Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI), organizace, jež sdružuje největší hudební vydavatele, v zemích střední Evropy. "Trend je navíc od té doby jednoznačný, věk průměrného spotřebitele se posouvá každý rok nahoru,“ uvádí Petra Žikovská z české pobočky IFPI.

Ani Česko není vyjímkou

Samostatné údaje pro Českou republiku IFPI nemá, ale podle vyjádření lidí z hudebních vydavatelství se prodávají hudební nosiče ve fyzické podobě hlavně lidem přes čtyřicet či padesát let. Odpovídají tomu i žebříčky nejprodávanějších desek. „Slušně jdou na odbyt věci, které oslovují střední a starší generaci,“ říká Vladan Drvota z firmy Supraphon. „Například desek Rottrové, Neckáře. Hegerové se prodalo přes padesát tisíc.“

Směr udává internet

Klesající prodej hudby mladým lidem je podle hudebních vydavatelství způsoben stahováním hudby z internetu zdarma. Změnit by to měl nový projekt, který připravují velká hudební vydavatelství působící v Česku. Jak již dříve uvedly HN, půjde o možnost poslechu hudby on-line zdarma. Platit se bude až za její stažení k dalšímu přehrávání. „Projekt bude zveřejněn na konci května, více nemohu říci,“ komentuje to Drvota. Jenže ani to nemusí zastavit pokles prodeje klasických nosičů hudby. Naopak, další část mladších zákazníkům může odejít na internet.

Problém není jen u hudby

Britský týdeník The Economist upozorňuje na to, že nejde jenom o problém hudby, ale i televizního a rozhlasového vysílání, či papírových novin. Například ve Španělsku vzrostl za posledních deset let výrazně podíl rozhlasových posluchačů nad 55 let, podobně stárnou diváci britských televizních stanic nebo amerických novin. Proces je rychlejší než celkové stárnutí populace, protože mladší lidé více využívají vysílání a zprávy na internetu.

Nemusí to být špatná zpráva, důchodci jsou ochotnější utrácet než jiné skupiny obyvatel, uvádí Economist. Podle průzkumu agentury Nielsen se většina penzistů ve vyspělých zemích chce v důchodu věnovat svým koníčkům. K těm může patřit i sledování televize, čtení novin a poslech hudby.

Oficiální česká hitpárada IFPI ČR - 13. týden 2011

pořadí interpret titul vydavatelství
1. Kabát Banditi Di Praga EMI
2. Landa Daniel Československo Tour + DVD SM
3. Nightwork Tepláky aneb Kroky Františka Soukupa On Air Music/EMI
4. Within Temptation Unforgiving + DVD SM
5. Spears Britney Femme Fatale SM
6. R.E.M. Collapse Into Now SU/WM
7. Bílá Lucie Duety naBílo + DVD EMI
8. Hegerová Hana Mlýnské kolo v srdci mám SU
9. Škwor Drsnej kraj SU
10. Green Day Awesome As F**k + DVD SU/WM
11. Rottrová Marie Zlatá kolekce 1968/2010 SU
12. Duran Duran All You Need Is Now MP
13. Rytmus Král´ EMI
14. Horkýže Slíže V dobrej viere (2001-2011) EMI
15. Whitesnake Forevermore MP
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru