Průměrná tržba českých hoteliérů na připravený pokoj se loni meziročně snížila o 16 procent na 633 korun za noc. Vyplývá to z průzkumu konzultantské společnosti KPMG. Tlak na cenu ubytování v Česku by podle KPMG v budoucnu mohl mít negativní vliv na kvalitu poskytovaných služeb.
Počet hotelů se v Česku v posledních letech výrazně zvyšoval. "Nyní v době recese se mnohé z nich potýkají s problémem, jak naplnit svou kapacitu, a tvrdá konkurence je vede ke snižování ceny služeb," uvedl poradce KPMG Ondřej Špaček. Tento trend je podle něj sice možné sledovat i v jiných zemích, tlak na cenu za recese cestovního ruchu v České republice je ale enormní.
Na velmi nízkou úroveň cen ubytování v Česku dlouhodobě upozorňuje i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (ACČKA). Hotely s vyšším počtem hvězdiček loni začaly prodávat ubytování za velmi podobné ceny jako hotely nižších tříd, a tím jim přebraly část hostů, upozornil mluvčí AČCKA Tomio Okamura. V Praze se mimo hlavní sezonu dvoulůžkový pokoj ve čtyřhvězdičkovém hotelu běžně prodává od 26 eur (asi 640 Kč) za noc.
S nízkou cenou ubytování v Česku jsou ale naopak spokojeni tuzemští a zahraniční hosté. Vyplývá to například z průzkumu, který mezi svými zákazníky uskutečnil koncem února mezinárodní hotelový rezervační server hotel.info. V žebříčku tohoto serveru se Praha z hlediska poměru cen a nabízených zážitků umístila mezi světovými metropolemi pátá. Vítězem se tehdy stalo hlavní město Vietnamu Hanoj.
Řešením ne zrovna příznivé situace podnikatelů v českém turistickém ruchu jsou podle KPMG především dlouhodobé marketingové strategie, které by přivedly více zahraničních turistů do regionů. Podle české turistické centrály CzechTourism se povědomí zahraničních turistů o Česku zpravidla omezuje na znalost Prahy, případně ještě Karlových Varů a Českého Krumlova. Povědomí o České republice se s geografickou vzdáleností země, ze které dotazovaný turista pochází, podstatně snižuje.
Průzkum společnosti KPMG vychází z dat poskytnutých 160 ubytovacími zařízeními v ČR z let 2009 a 2010. Má za cíl monitorovat poptávku po ubytovacích a konferenčních službách.
KPMG je mezinárodní společnost poskytující služby v oblasti auditu, daní a poradenství ve 144 zemích. V Česku společnost působí od roku 1990 a zaměstnává zde 780 lidí.