Ceny pohonných hmot letos lámou rekordy. Vzhůru je žene především nejistota v arabském světě v čele s Libyí a německé hospodářské oživení. Průměrná cena litru naturalu se nyní drží nad 34 korunami, nafta je jen nepatrně levnější.

Poptávka po nových automobilech však v Česku letos bez ohledu na zdražování paliv roste, přičemž zákazníci oproti nedávné minulosti více kupují větší, tedy ne zrovna nejúspornější auta. »V letošním roce v Česku očekáváme přibližně pětiprocentní nárůst prodejů osobních aut,« konstatuje analytik Jiří Zouhar z poradenské společnosti PwC.

Současné vysoké ceny pohonných hmot by podle jeho slov neměly nijak výrazněji ovlivnit rozhodnutí spotřebitelů o pořízení auta. »Počet prodaných nových aut by se příliš nezměnil, ani kdyby benzin stál čtyřicet korun,« říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Prodejci nových aut zaznamenávají relativní pokles zájmu o auta s dieselovým motorem. Zatímco před rokem měl diesel na českém automobilovém trhu zastoupení přes 42 procent, letos v únoru klesl pod 40 procent.


Promítne se vyšší cena benzinu a nafty v poptávce po nových vozech? Vyplatí se alternativní pohon jako stlačený zemní plyn? Jak drahý je nákup elektromobilu a jak nákladný jeho provoz?

Na Vaše dotazy odpovídal v úterý 12. dubna Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, měl bych na vás dvě otázky: 1) Kam se až může letos vyšplhat cena benzinu a nafty? 2) Vyplatí se do budoucna koupit si raději benzinový nebo diesel motor? Děkuji a zdravím!
Šípek
K otázce Kam se až může letos vyšplhat cena benzinu a nafty? Již jsem odpovídal na podobnou otázku, kterou je nutno směřovat na výrobce a distributory pohonných hmot. Samozřejmě že určitý vliv má i stát, konkrétně výše spotřební daně na benzin a naftu. Podle mého názoru by se cena benzinu i nafty mohla v letošním létě přiblížit hranici 38 Kč / litr, záleží však také na situaci ve světě (viz např. Libye a jiné). K otázce Vyplatí se do budoucna koupit si raději benzinový nebo diesel motor? Rozhodnutí zda si koupit vozidlo se zážehovým (benzin) či vznětovým (nafta) motorem záleží na několika faktorech. Prvním je cena vozu (ta je obvykle vyšší u naftových motorů), druhým cena paliva (zatím nižší u nafty), dalšími je spotřeba paliva (ta je nižší u vozidel s naftovým motorem) a roční proběh kilometrů. Tyto parametry nutno vzít v úvahu při ekonomickém propočtu výhodnosti nákupu, z čehož vyjde kdy se vyplatí „benzin“ a kdy „diesel“. Pro určitý typ uživatelů pak vyjde výhodněji vozidlo s benzinovým motorem, pro jiný zase vozidlo s motorem dieselovým.
Čtenářský dotaz
Dobrý den,jak hodnotíte dopad šrotovného na omlazení vozového parku u nás a v evropě a přínos šrotovného jako prostředku zlepšení ekonomické situace automobilek?
Šípek
U nás není co hodnotit, neboť v ČR šrotovné nebylo zavedeno. Vliv na omlazení vozového parku v Evropě lze hodnotit jen nepřímo. Nová vozidla mají nižší spotřebu i nižší emise (CO2, HC, NOx), což se v evropských zemích kde bylo zavedeno šrotovné pozitivně projevilo. Dle studie IHS Global Insight zpracované pro Evropskou komisi došlo díky šrotovnému k úspoře 1,05 milionu tun CO2 při provozu osobních vozidel. Německo oznámilo, že úspora mezi novými a sešrotovanými vozidly je 20 % spotřeby paliva. V souvislosti s podporou nízkoemisních vozidel zaznamenaly státy meziroční pokles průměrných emisí u nově prodávaných vozidel v Německu o 11 g CO2/km, v Itálii o 8,2 g CO2/km, ve Velké Británii o 20 g CO2/km a ve Španělsku o 8,5 g CO2/km. Rakousko prezentovalo úsporu ve výši cca 33 750 tun CO2 v souvislosti se zavedením šrotovného.
Čtenářský dotaz
Dobrý den Chtěl bych se zeptat, proč musi ceny pohonných hmot se vyšplhat tak vysoko? Když v zahraniči to jde levnějc..?
Šípek
Toto je spíše otázka pro výrobce a distributory pohonných hmot. Samozřejmě že určitý vliv má i stát, konkrétně výše spotřební daně na benzin a naftu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, slyšel jsem, že cena ropy se na cenách pohonných hmot podílí asi jen z 10 procent, je to pravda? Co jsou pak ostatní složky?
Šípek
Toto je otázka pro výrobce a distributory pohonných hmot, nejsem odborník na tvorbu cen pohonných hmot.
Čtenářský dotaz
Zdravím vás, vyplatí se nyní koupit nový automobil? Jak porostou ceny nových aut v horizontu dalších dvou let? Děkuji za odpověď. J. Krotká
Šípek
Dle mého názoru jsou současné ceny nových automobilů na nejnižší úrovni přijatelné pro výrobce i prodejce. Domnívám se, že v příštích letech ceny aut mírně vzrostou, protože vozidla budou muset být vybavena novými povinnými prvky, což má samozřejmě vliv na konečnou cenu.
Čtenářský dotaz
Kde se podle vás zastaví cena benzinu a nafty? Překonají a udrží se dlouhodobě nad hranicí 35 Kč/l?
Šípek
Již jsem odpovídal na podobnou otázku, kterou je nutno směřovat na výrobce a distributory pohonných hmot. Samozřejmě že určitý vliv má i stát, konkrétně výše spotřební daně na benzin a naftu. Podle mého názoru by se cena benzinu i nafty mohla v letošním létě přiblížit hranici až 38 Kč / litr, záleží však také na situaci ve světě (viz např. Libye, Perský záliv a další "problémové" oblasti).
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane Šípku, jaký je váš názor na elektromobily? Docela bych o koupi jednoho uvažoval, ale bojím se, zda vznikne dostetk "dobíjecích" stanic. Navíc včera jsem slyšel názor nějakého odborníka, že 100 tisíc elektroaut by potřebovalo stejný výkon jaký udělá půlka Temelína. Nedojde při masivním nárůstu počtu elektromobilů také k masivnímu zdražení elektřiny?
Šípek
Obecně k problematice klasických či alternativních pohonů vozidel (zážehové a vznětové motory, elektromotory, hybridní pohony, motory na zemní plyn, vodík a palivové články či jiné) musím uvést, že na všech druzích pohonu intenzivně pracuje mnoho výzkumných a vývojových organizací v celém světě a teprve výsledky těchto prací ukáží, jaký druh pohonu vozidel je pro určité budoucí období ekonomický, ekologický, bezpečný a tržně přijatelný. Všechny tyto aspekty je přitom nutno posuzovat komplexně v celém cyklu výroba (nejen vozidel a jejich skupin a dílů, ale i energií pro jejich pohon), užití a provoz (cena vozidla, dostupnost energií a související infrastruktura – čerpací a dobíjecí stanice) a následná ekologická likvidace (opět nejen vozidel, ale všech jeho částí včetně recyklace použitých materiálů). Cenu elektrické energie dle mého názoru případný rozvoj elektromobilů příliš neovlivní. Lze však předpokládat ve vazbě na události v Japonsku, odstavení jaderných elektráren v Německu (a asi budou následovat další vlivy) zvýšení ceny elektrické energie spíše z těchto důvodů.
Čtenářský dotaz
Dovolte mi dotaz z jiné oblasti - tento týden slaví Škoda 20. výročí spojení s VW - jak zpětně hodnotíte tuto synergii? Uspěla by česká automobilka na globálním trhu i bez pomoci zahraničního investora?
Šípek
Vstup VW do Škody Auto začátkem 90. let měl naprosto zásadní a pozitivní vliv na český automobilový průmysl. Kromě rozvoje Škody Auto nastartoval i růst českého dodavatelského průmyslu a to hned z několika důvodů. Zaprvé VW přivedl do ČR „své“ dodavatele, kteří zde investovali ať již na „zelené louce“ nebo formou vytvoření společných podniků. Zadruhé „vyučil“ v kvalitě a celkovém přístupu k problematice dodávek světovým koncernům ryze české dodavatelské firmy. A zatřetí vstup VW následně ovlivnil rozhodování mnoha dalších zahraničních firem (a nejen z autoprůmyslu) o výhodnosti investování v ČR. Bez vstupu VW by Škoda Auto na globálním trhu nikdy nedosáhla té pozice, kterou má nyní.
Čtenářský dotaz
Jaký typ pohonu se podle vás do budoucna vyplatí? Především s ohledem na zásaoby ropy a ekologické požadavky: - hybridní motory - elektromotory - CNG - LPG - něco jiného?
Šípek
Nelze jednoznačně říci, jaký druh pohonu se do budoucna vyplatí. Již jsem vlastně odpověděl dříve, pouze opakuji: Na všech druzích pohonu intenzivně pracuje mnoho výzkumných a vývojových organizací v celém světě a teprve výsledky těchto prací ukáží, jaký druh pohonu vozidel je pro určité budoucí období ekonomický, ekologický, bezpečný a tržně přijatelný. Všechny tyto aspekty je přitom nutno posuzovat komplexně v celém cyklu výroba (nejen vozidel a jejich skupin a dílů, ale i energií pro jejich pohon), užití a provoz (cena vozidla, dostupnost energií a související infrastruktura – čerpací a dobíjecí stanice) a následná ekologická likvidace (opět nejen vozidel, ale všech jeho částí včetně recyklace použitých materiálů).
Čtenářský dotaz
Vysvětlíte mi rposím, jak je možné, že prodej nových aut již několik let v řadě v ČR roste? T o Češi masivně obměňují svoji jízdní flotilu, nebo prostě čím dál tím víc lidí jezdí autem namísto MHD, nebo nakupují více nová než ojetá auta?
Šípek
Nutno předslat, že do roku 2009 byl český trh osobních a malých užitkových vozidel deformován - řada malých užitkových vozidel byly vlastně osobní automobily "s mřížkou". Proto je srovnání mezi jednotlivými roky zkreslené. Navíc zde působila ekonomická recese, což mělo vliv na prodeje vozidel (jejich snížení) firemním zákazníkům. Recese se projevila i na snížení dovozů ojetých automobilů. Domnívám se, že řada občanů je de facto nucena používat osobní automobil při cestě do zaměstnání i pro jiné účely, neboť dopravní obslužnost (veřejná železniční či autobusová doprava) to neumožňuje (prostě není spojení). Obecně je však obnova vozového parku v ČR stále nedostatečná, neboť průměrný věk osobních automobilů (cca 14 let) je jeden z nejvyšších v Evropě.
Čtenářský dotaz
Máte zprávy o tom, jak vysoké jsou ceny v okolních státech - Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko? Vyplatí se mi z Prahy zajet si pro plnou nádrž za hranice?
Šípek
Zprávy o cenách pohonných hnot v zahraničí mám pouze z médií. Dle mého názoru jet s osobním automobilem natankovat plnou nádrž z Prahy do zahraničí se nevyplatí, něco jiného je to pro obyvatele příhraničních oblastí.
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru