Podle statistik Svazu dovozců automobilů se v Česku od ledna do března prodalo 42 026 osobních a 2683 užitkových automobilů.

"Je to poprvé od poloviny roku 2008, kdy zaznamenaly růst všechny kategorie silničních vozidel," uvedl tajemník SDA Pavel Tunkl.

Nejprodávanější Škoda dodala na český trh 12 952 osobních vozů, což je o šest procent méně než ve stejném období loni. Škodě se zároveň snížil tržní podíl z 35 na necelých 31 procent.

Druhý Renault naopak zvýšil odbyt o 48 procent na 3728 aut. Následuje Ford, kterému prodej stagnoval na 3333 vozů. Na dalších dvou místech skončily značky Volkswagen a Hyundai.

Nakupovaly zejména firmy

Podíl firemních vozidel byl v prvním čtvrtletí přes 56 procent. Malé vozy se na prodeji podílely 26 procenty, ale jejich podíl stále klesá, následuje nižší střední třída s pětinovým podílem a střední s 18,5 procenta. Nejoblíbenější provedení kombi tvořilo 31 procent trhu.

Nejprodávanějšími modely byly v prvním čtvrtletí Škoda Octavia, Fabia a Superb. Následují Renault Thalia a Ford Focus.

Prodej aut podle ekonomů pozitivně ovlivnily slevové a marketingové akce prodejců i hospodářské oživení. "Pro letošní rok očekáváme, že by se v ČR mohlo prodat přibližně o pět procent více osobních aut než loni. Současné vyšší ceny pohonných hmot podle našeho názoru zákazníky od koupě nového vozu neodradí, mohou však otřást popularitou dieselů, které se mezi tuzemskými zákazníky těší velké oblibě," uvedl analytik PwC Jiří Zouhar.

Japonské zemětřesení bude mít na domácí automobilový trh jen minimální vliv

Nedávné zemětřesení v Japonsku se podle Tunkla na dodávkách vozů pro český trh výrazněji neprojeví. "Samozřejmě se může objevit přechodný nedostatek některého modelu, který se v postižené oblasti vyráběl, nebo používal díly od postižených dodavatelů," dodal Tunkl.

Dovoz ojetých osobních aut se zvýšil od ledna do března o devět procent na 29 596 vozidel, přitom podíl automobilů starších deseti let přesáhl 30 procent.

Nejprodávanější značkou lehkých užitkových vozů byl Ford se 407 prodanými vozy, následuje Citroen s 308 auty, Fiat s 302 a Volkswagen s 284 automobily. Nejprodávanějším modelem byl Ford Transit.

Registrace nákladních aut se v prvním čtvrtletí zvýšily o 73 procent na 1626 vozů. První byl Mercedes Benz s 343 prodanými auty, následuje DAF s 285 a MAN s 253 vozy. Osmá Avia prodala 43 vozidel. Prodej autobusů stoupl o třetinu na 124 vozidel. Vede SOR, následuje Irisbus a Setra.

"Důvodem významného růstu prodeje nákladních a užitkových automobilů je právě oživení ekonomiky. Stále jde spíše o realizaci odložených nákupů, nicméně fakt, že se vrací kupní síla do těchto segmentů, dává dobré vyhlídky do budoucna," uvedl analytik KPMG Jan Linhart.

Prodej motocyklů od ledna do března stoupl o 15 procent na 3162 strojů. Prvenství uhájila značka Honda s 241 prodanými motocykly, následuje Maxon a Jonway. Čtvrtá skončila Yamaha.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru