Na pohled se zdánlivě změnila jen příď a záď, tedy partie, které se obvykle při faceliftu přizpůsobují novým designérským trendům. U Volkswagenu to znamená nahrazení oblých světel zahraněnými, celkové přiostření a maximální možná strohost tvarů. Zajímavé jsou mlhovky kombinované se světly pro denní svícení (ve vyšší výbavě nahrazené diodami v hlavních světlometech), které spolu s úzkou mřížkou ve spodní části nárazníku doplňují opticky odlehčenou masku. Ta naštěstí ztratila mohutné chromování z let minulých připomínající Krakonošův vous a nahradila jej čtveřicí zalomených linek podobně jako u Phaetonu.

Boční pohled odhalí méně výrazný prolis, který dává autu čistší a hladší profil. Další změna se projevila na víku zavazadlového prostoru, které přišlo o zřetelnou odtrhovou hranu ve prospěch jednoduše zalomeného přechodu. Zadní světla už nejsou tvořená protažením kruhových blikačů, Passat adaptoval stejný vzor jako například Sharan či Touran a pokud chcete diody, musíte si připlatit. Přechod od barokních tvarů předchůdce je jistě užitečný z hlediska pomalejšího vizuálního stárnutí novinky, zároveň se ale Passat stal prakticky ze všech úhlů méně výrazným – snad s výjimkou drsněji tvarované přídě.

VW PassatJestliže exteriér odlišíte na první pohled, v interiéru si na výčet změn vystačíte s jednou rukou slepého řezníka. Palubní deska s typickým „kšiltem“ se prakticky nezměnila, jedinou významnou odlišností jsou analogové hodiny v místě, kde byl dříve spínač varovných světel. Jistě, kvalitní časoměr s diskrétně umístěným logem výrobce dokáže interiéru dodat punc luxusu. Volkswagen však použil nenápadité hodiny zasazené do čtverečku leštěné oceli, která ke zbytku interiéru nijak neladí.

Další změnou, tentokrát však jednoznačně prospěšnou, je přesunutí ovladače elektronické parkovací brzdy zpod levé strany volantu na středový tunel před řadicí páku. Ne zcela pochopitelná je skutečnost, že zatímco vrchní část palubní desky dostala striktně měkčenou úpravu, kolena se při kontaktu se středovou konzolou opírají výhradně o plasty tvrdé.

Prostorností a využitím obestavěného prostoru zůstává Passat stále velmi vysoko, s výjimkou prostředního místa vzadu poskytne pohodlné sezení i nadprůměrně vysokým pasažérům. Velkým plusem jsou čtyřsměrně nastavitelné opěrky hlavy vpředu, které lze vysunout (ne jen naklonit) tak, aby skutečně poskytovaly oporu. Při pohledu do zavazadelníku a do technických údajů je však až příliš nápadný jeden marketingový „fígl“: mezigenerační nárůst má činit devadesát litrů, ovšem vnitřní rozměry zůstávají totožné. Volkswagen prostě připočetl prostor uvolněný vyjmutím rezervy a použitím soupravy na lepení. Nezdá se to příliš košer.

V hlavní roli akustika

VW PassatTestovaný Passat byl poháněn jedním z nejprodávanějších motorů ve své třídě, dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 103 kW (140 k). Ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou dokáže zrychlit na stovku za necelých deset vteřin a maximální rychlost začíná velmi komfortně dvojkou, ovšem jeho nejsilnější stránky tkví v něčem jiném. Volkswagen totiž velmi zapracoval na odhlučnění. Ve zkratce tak lze říci, že s výjimkou pěti minut po studeném startu o motoru prakticky nevíte. Indikátor řazení doporučuje držet otáčky pod patnácti sty a motoru nevadí ani vyslovené podtáčení těsně nad tisícovkou, což je také jediný okamžik, kdy se do interiéru přenášejí lehké vibrace. Jinak si můžete pustit rádio, nerušeně konverzovat a není třeba zvyšovat hlas.

A druhým kladem je spotřeba, která ve spojení se sedmdesátilitrovou nádrží umožňuje projet republiku na trase Aš-Jablunkov celkem třikrát. Městskou spotřebu trochu snižuje stop-start systém, který však v mrazivém počasí příliš ochotně neúčinkoval, přesto se udržela na 6,2 litru. Mimo město nebyl problém se udržet pod pěti litry a na dálnici se spotřeba vyšplhala na „závratných“ 5,7 litru při 130 km/h.

 

Kromě dobrého zpřevodování zde má pozitivní vliv i relativně nízká pohotovostní hmotnost: na Ford Mondeo 2.0 TDCi ztrácí 40 kg, na obtloustlejší Insignii 2.0 CDTi dokonce 80 kg. Škoda Superb s totožným motorem 2.0 TDI a zhruba třiceti kilogramy navíc má kupodivu průměrnou spotřebu téměř o litr vyšší. Ale zpět k Passatu: po celotýdenním testování a sedmi stech najetých kilometrech bylo ve voze stále skoro půl nádrže a kombinovaná spotřeba se zastavila na 5,2 l/100 km.

Sbor hlídačů

Jízdně se Passat nezměnil ani za mák. Stále sází na komfortnost, hrbolaté silnice zdolává s dobře utlumeným zhoupnutím a klapnutím, které nerezonuje v karoserii. V zatáčkách je s naftovým motorem silně nedotáčivý, o obratnosti lehkonohé Mazdy 6 si může nechat jen zdát. Řízení je, ač to bude znít jako klišé, typicky volkswagenovské. Tedy relativně strmé, ale s gumovým pocitem kolem středu a nepříliš zábavné. Také pohyb řadicí páky v kulise potěší přesností, ale zdá se příliš sterilní. Pro radost z řízení musíte zkrátka jinam.

VW PassatDoménou Passatu jsou prostě dlouhé cesty, kde se solidně vypořádá i se zimou poničenými okreskami, ale dálnice a rychlostní komunikace jsou mu bližší. Tady oceníte jak dobrou akustickou pohodu na palubě, tak slušné tlumení nerovností a nadto nad vámi bdí hned několik elektronických pomocníků. Passat nabízí adaptivní tempomat, systém hlídání jízdy v pruhu, kontrolu mrtvých úhlů... vše pochopitelně za příplatek.

Parkování usnadní jednak akustická a vizuální signalizace, jednak (také příplatkový) aktivní parkovací asistent, který po vás vyžaduje pouze řazení a stlačení pedálů – kroucení volantem i kontrolu volného místa obstará technika. Umí parkovat příčně i podélně, rezerva se od minulého Passatu o dvacet centimetrů zmenšila.

Nová pologenerace

Po celý test jsme se důsledně vyhýbali termínům, které by nový Passat jasně definovaly jako zcela nový vůz či jako facelift. Teď však musí přijít rozuzlení. Na to, aby byla sedmá evoluční verze Passatu zbrusu novou generací, jí přece jen leccos schází. Podvozek i nabídku motorů kopíruje od předchůdce, rozměry se změnily v řádech milimetrů a třebaže z karoserie staršího bratra zůstala pouze střecha, působí nováček jen jako důkladně faceliftovaný model.

Na druhou stranu je třeba dodat, že to není principiálně špatně, ale spíše otázka pro marketingové mágy. Prodat lehce inovovaný výrobek jako úplnou novinku je svého druhu umění. A Passat si svou pozici na trhu udržuje ne tím, že by v něčem výrazněji vyčníval nad ostatní. Komfort, sportovnost, prostornost... v téměř každé hodnotitelné kategorii se najde konkurenční vůz, který ji umí lépe, Passat však nad nimi boduje absencí nedostatků. To auto zkrátka nemá žádné větší chyby. Nadto nabízí skvělou spotřebu a jeden z nejtišších interiérů. Potenciálním kupcům tedy může být jedno, jestli je jejich vůz generace sedmá nebo „šest a půltá“.

Plusy: spotřeba, odhlučnění interiéru, dobrá ergonomie, komfortní podvozek, opěrky hlavy vpředu
Mínusy: papírově „nafouknutý“ kufr, cena příplatkové výbavy, příliš sterilní design

Základní cena: 646 100 Kč

Motor     přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem     1968 ccm
Výkon     103 kW (140 k) při 4200 ot./min.
Točivý moment     320 Nm při 1750-2500 ot./min.
Maximální rychlost     211 km/h
Zrychlení     9,8 s
Převodovka     manuální šestistupňová
Spotřeba město/mimo/komb     5,6/4,0/4,6 l/100 km
Spotřeba během testu     5,2 l/100 km
Palivová nádrž     70 l
Délka x šířka x výška     4769 x 1820 x 1470 mm
Rozvor     2713 mm
Hmotnost     1532 kg
Zav. prostor min/max     565 l/-