Nepokoje v arabském světě výrazně promlouvají i do turistických zvyklostí Čechů. Cestovní kanceláře prodávají stále méně zájezdů v předstihu. Češi totiž stále častěji vyčkávají, co se bude v jednotlivých zemích, kde došlo k politickým střetům, dít. A dovolenou si kupují až na poslední chvíli. Cestovní kanceláře a agentury se snaží reagovat slevami.

"Část klientů, kteří plánovali cestu do Egypta či Tuniska, si koupila zájezd jinam, ostatní vyčkávají. Až těsně před odjezdem se pak podle aktuální situace v zemi rozhodnou, co si koupí," popisuje marketingový ředitel Exim Tours Jan Koláčný. Největší cestovní kancelář proto očekává, že se v nabídce Last Minute objeví více než polovina zájezdů do těchto zemí. O rok dříve to byla zhruba čtvrtina. Poměr nemění ani klesající ceny, některé kanceláře zlevnily až o čtvrtinu. Průměrně o necelých deset procent.

Prodejů v předstihu tak proti loňsku opět ubylo. Už loni přitom kvůli situaci v Řecku volili lidé stejnou taktiku. Nikoliv kvůli úspoře v případě nákupu zájezdu na poslední chvíli, ale kvůli větší jistotě, že na dovolenou skutečně odletí.

V případě severní Afriky se však cestovní kanceláře přiklání k názoru, že jde o další "islandskou sopku", které se objevují rok co rok a dělají byznys s cestováním náročnější. Do boje vedle slev vyráží i marketing.

"Problémem je, že když si zájezd kupují v kratším horizontu před odletem, je za jinou cenu. Místo šestnácti tisíc, které by platili dnes, zaplatí třeba třináct," říká Koláčný.

"Cestovní kanceláře se aktivně snaží Tunisko opět nabízet jako dovolenkovou stabilní zemi," popisuje Aleš Ondrůj, mluvčí Student Agency, která provozuje portál dovolena.cz. "Kanceláře nyní organizují poznávací cesty pro novináře, obchodní partnery s cílem propagovat zemi a oživit znova zájem o tuto destinaci," dodává. To vše s cílem přesvědčit, že se situace v zemi uklidnila. A na rozdíl od egyptských kolegů se jim to daří.

Že Češi do Egypta a Tuniska nakonec vyrazí, naznačují objednané lety do těchto destinací. Společnost Travel Service neočekává žádný pokles letů do těchto zemí. Výrazný nárůst ale čeká v případě Turecka, které Češi začali objevovat a vyšvihlo se mezi nejpopulárnější destinace. Počet plánovaných letů je o třetinu vyšší než v loňském roce.

Některé cestovní kanceláře hlásí až dvojnásobný zájem. Turecko je také jednou z mála zemí, které dokážou nabídnout podobné ceny i klima jako státy severní Afriky.

 

Podívejte se, jak prodávala zájezdy do Tuniska cestovní kancelář Exim Tours v loňském a letošním roce a jak se na tom podepsaly letošní nepokoje v Tunisku i dalších zemích na středním Východě.

Zdroj dat v grafu: Exim Tours                                                

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru