Jak se změnilo internetové prostředí od roku 1999?

Od roku 1999 do současnosti se ve světě razantně navýšil počet připojení k Internetu. Stolní počítače a připojení do světové sítě se tak rychle staly mainstreamem. Před dvanácti lety bylo k internetu připojeno jen 5 procent populace (zhruba 248 milionů lidí po celém světě). Dnes se toto číslo podle posledních odhadů Internet World Stats
pohybuje nad 2 miliardami lidí.

Kdo půjde na burzu?

Sociální sítě LinkedIn, Groupon a Facebook už činí kroky potřebné ke vstupu na burzu. Nejblíže k tomu má LinkedIn, na kterém je přes 100 mlionů lidí. Management hromadných zlevněných nákupů po Internetu už vyplnil formuláře americké komisi pro cenné papíry SEC potřebné pro primární úpis akcií. Od Facebooku se očekává, že s IPO počká až do příštího roku. Groupon zatím úpis akcií zvažuje.

Warren Buffet se nikdy netajil tím, že investuje jen do toho, čemu rozumí. A technologie k jeho oblíbeným oborům nepatří. Na druhou stranu ale ví, jak těžké je odhadnout současnou, natož budoucí hodnotu relativně nového fenoménu – sociálních sítí. V nedávném rozhovoru přiznal, že kdyby studentovi u zkoušky položil otázku, jakou má hodnotu konkrétní sociální síť, a on by odpověděl, okamžitě by ho vyhodil. Podle něj to prostě nejde.

Chystají se IPO, buďte ve střehu

Buffet v současnosti cestuje po asijském kontinentu, kde kontroluje stav svých investic. Při své řeči v indickém Novém Dillí se ve středu dotkl i sociálních sítí. Ty největší z nich – LinkedIn, Groupon a Facebook – se totiž chystají v tomto, resp. příštím roce vstoupit na burzu. A podle Buffeta by investoři měli být ostražití. ,,Většina z nich (sociálních sítí) bude nadhodnocená," řekl šéf Berkshire Hathaway.

Investor z Omahy je sice znám tím, že by z technologických firem neinvestoval ani do Applu, natož sociálních sítí. Nachází ale čím dál více příznivců. ,,Buffet není typem člověka, který by přičítal obrovskou hodnotu těchto firem jen kvůli tomu, že mají hodně registrovaných uživatelů,"  zhodnotil Buffetova slova analytik Gabriel Consulting Group Dan Olds.

Prudký růst hodnoty

Bez přehánění. Hodnota technologických firem prudce roste. Pro někoho až nebezpečně. Například hodnota sociálních sítí Facebook a Zynga se během posledních dvou let až zpětinásobila. Nákupní síť Groupon zvažuje veřejný úpis akcií, který by mohl podle odhadů celou firmu ocenit až na 25 miliard dolarů. Před rokem přitom hodnota této sítě činila ani ne 1,5 miliardy dolarů.

Odhadovaná hodnota sociálních sítí (v mld. USD)

 ,,Obávám se, že si investoři myslí, že každá sociální síť bude stejně úspěšná jako je Facebook," řekl televizi CNBC ředitel Elevation Partners, ale také držitel akcií Facebooku, Roger McNamee. Ten před 12 lety zakládal se svými přáteli fond Silver Lake Partners. Tedy v době, kdy byly technologické firmy na obrovském vzestupu, než praskla první technologická bublina. ,,Teď je tu celá řada na první pohled atraktivních firem, ale bylo by překvapivé, pokud by další vlna sociálních sítí byla tak úspěšná, jako první," dodal McNamee.


Buffet v pondělí na Facebooku:

 

 

 


Opravdu se trh přehřívá?

Je opravdu současné ocenění firem přehnané? Opravdu se dá spolehnout na tak rychlý růst sociálních sítí, jako tomu bylo u Facebooku? Nedojde ke splasknutí další bubliny, která by připomněla události před 10 lety, a které se už teď říka "dot.com bubble 2.0". To je otázka, s kterou si lámou hlavy světoví odborníci. Podle nich se ale najde pár rozdílů, které současnou sitaci od té před jedenácti lety odlišuje.

Tou první odlišností je, že akciové trhy nejsou tolik přeplněné veřejnými úpisy akcií (IPO). V roce 1999, bylo jen na americkém trhu provedeno 308 technologických IPO, což tvoří celou půlku všech úpisů na Wall Street v loňském roce. Alespoň to vychází z dat banky Morgan Stanley. Podle dat Thomson Reuters bylo loni provedeno jen 20 IPO internetových podniků. 

Podstatnější věcí ale je, jak mají jednotlivé firmy vypracovaný svůj byznys plán. Facebooku příjmy rostou velmi rychle. Groupon se stal ziskovým předloni a v tomto roce má našlápnuto generovat několika miliardový zisk. ,, Dnes na burzu vstupují malé firmy, které mají stěží vypracovaný byznys plán," říká profesor Stefan Nagel se Standfordské univerzity.

Wall Street se bát nemusí

Ať už bublina praskne nebo ne, tak jako tak na tom vydělá Wall Street. V roce 1999, kdy byl vrchol doby vstupu na burzu mnoha úspěšných nebo neúspěšných technologických projektů, tehdy Wall Street jen  na upisovacích poplatcích vydělal 1,3 miliardy dolarů.



Vznik a splasknutí internetové bubliny v roce 2001

Za vznikem první internetové bubliny stojí vysoký růst počtu připojení k Internetu. V dubnu 1996 vydalo Ministerstvo obchodu USA zprávu, podle které se používání Internetu zdvojnásobuje každých 100 dní. Zpráva odhadovala, že v roce 2002 bude mít internetové obchodování objem 300 miliard dolarů ročně.

To samozřejmě nenechalo investory chladnými a začaly mohutně nalévat své peníze do nových technologických projektů. Jenže tyto firmy se zpočátku nesnažily generovat zisk, jejich hlavním úkolem bylo získat co nejvíce zákazníků s vidinou budoucího profitu. Ke svému růstu používaly nové firmy peníze investorů. Jen v období mezi lety 1998 a 2000 se do internetových projektů investovalo 2 miliardy dolarů. V té době se začaly objevovat první názory, že akcie těchto firem jsou silně nadhodnocené. To připouštěli i sami investoři, ale peníze na trh nalévali dál.

V únoru a březnu roku 2001 došlo k prudkému propadu akcií technologických firem. Většina z nich zcela zanikla, přežily jen některé. Mezi ně se řadí například Yahoo!. Cena jedné akcie vyhledavače v té době spadla z 200 dolarů na pouhých 12 dolarů. Přežily jen ty firmy, které dokázaly generovat alespoň malý zisk a přistupuili k radikálním škrtům v nákladech, hlavně v těch personálních.


Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru