Nové možnosti do oboru pojišťovnictví přináší takzvané DNA profilování, které umožňuje pojišťovnám vědět daleko více o klientovi a tím mu nabízet nebo nenabízet určité bonusy.

"Na druhou stranu klient bude novou metodou ve výhodě, protože bude znát výsledky svého profilu dříve než pojišťovna. Otáčí to vztah klient-pojišťovna," tvrdí Pavel Řehák, výkonný ředitel České pojišťovny. Celý systém by se pokřivil, domnívají se byznysmeni.

"Všeobecně lze konstatovat, že pojišťovny a zajišťovny vývoj v oborech medicíny sledují a nové poznatky do svých materiálů postupně zavedou. Je tedy možné, že dotaz na výsledky genetických testů u vybraných druhů pojištění bude později stejně běžný, jako když se dnes pojišťovny ptají na věk klienta," vyjádřil se již před časem výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora.

Vliv genetiky na upřesnění výše pojistného bude podle něj přínosem jak pro klienty, tak pro pojišťovny a diskriminace občanů se v tomto ohledu není třeba obávat.

Zákon o pojistné smlouvě říká, že klient i pojišťovna při uzavírání smlouvy musí sdělovat pravdivé informace, které jsou pro její uzavírání relevantní, připomněl Jaroslav Šulc z Vysoké školy finanční a správní. Pokud klient s klinickým nálezem, že má třeba AIDS nebo rakovinu, tuto informaci zatají, je v podezření z trestného činu pojistného podvodu. Protože je po smrti, trestní stíhání se nezahájí, ale pojistná náhrada nebude vyplacena. Podobné to je i u znalosti genetického kódu, který může identifikovat i přibližnou dobu dožití.

Pojišťovny nyní řeší budoucnost klienta dotazem na rodinnou anamnézu, tedy zda nějakou vážnou nemocí trpěl či trpí někdo z blízké rodiny a podle toho usuzují na pravděpodobnost vzniku dědičného onemocnění, upozornil ředitel makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus. Lidé by ale podle něj nepřijali příznivě, kdyby si pojišťovny začaly samy dávat podmínku, že pro určitý vyšší limit pojištění budou od klienta vyžadovat genetický test a na jeho základě stanoví sazbu nebo odmítnou pojištění.

Co vše se již dnes mohou lidé o sobě dozvědět z komerčních testů DNA a co je možné očekávat v brzké budoucnosti?

Na otázky čtenářů právě odpovídá genetik Daniel Vaněk z fakultní nemocnice Na Bulovce.

Dotazy jsou zobrazovány se zpožděním.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
petr
Co v současné době nabízejí laboratoře v Česku, co se týče DNA dispozic a v jakých relacích se pohybují ceny?
Dobrý den, zdravím Vás i ostatní čtenáře on-line rozhovoru. České komerční laboratoře nabízejí celou škálu testů „DNA dispozic“. Když se však detailně podíváme na nabídku testů, tak je spíše zákazník uváděn v omyl, ne-li přímo podváděn. Jedna komerční laboratoř například nabízí testování „horolezeckého genu“ ACE, Člověk z jejich výkladu snadno nabude dojmu, že byvše nositelem „té dobré“ varianty genu, budu běhat po osmitisícovkách jako R.Messner, zatímco s „nížinnou“ variantou genu bych se měl vydat nanejvýš na horu Říp. Pro „horolezecký“ gen ACE existuje studie testů na špičkových horolezcích. Ti z nich, co měli ACE genotyp DD dosáhli v průměru výšky 8097 +/- 947 metrů nad mořem, zatímco horolezci s opačným genotypem ACE II dosáhli v průměru výšky 8559 +/- 565 mnm. Nejvyšší hora, Mount Everest, má 8850 mnm. Zkratka na Mount Everest vylezli bez kyslíku zástupci obou skupin. Já osobně bych doporučoval v případě potřeby podstoupit genetické testy raději ve státních zdravotnických zařízeních k tomu specializovaných. Pokud ale chcete vynaložit poměrně vysokou sumu za „doporučení s ručením omezeným“, je to jen na Vás.
doktor
Žasnu k čemu všemu se bude naše DNA využívat - kde podle Vás bude využití genetiky v praxi za nějakých 20 let?
Dobrý den, musím se přiznat, že žasnu i já sám. Když si uvědomím, jaký obrovský rozvoj prodělala molekulární biologie a genetika za posledních 20 let, tak se neodvažuji odhadovat, kam naše poznání dospěje za další 2 dekády. V každém případě se bude genetické testování provádět mnohem častěji, cena za vyšetření bude mnohem nižší a výsledky budou věrohodnější.
dnt
Dobrý den, oběma mým dětem byly zjištěny vysoké hladiny chloridů v potu (a diagnóza zapsána jako cystická fibróza v.s.), přičemž "genetické mutace nebyly nezjištěny" (v jednom případě zkoumáno 16 alel v druhém cca 40). Je možnost provést testy DNA u rodičů? (
S otázkami ohledně cystické fibrózy bych se na Vašem místě obrátil na Centrum cystické fibrózy ´ve FN Motol (http://ublg.lf2.cuni.cz/index.php/cs/o-nas/predstaveni-pracovite/centrum-cysticke-fibrozy), telefon: 224 433 539. Toto pracoviště má svoji činnost kompletně pokrytu certifikáty kvality (například ISO 15189) a dokonce je zde školící středisko pro střední a východní Evropu. Neznám kompetentnější místo pro zodpovězení Vašeho dotazu.
mmm
Myslím, že je to jen pokus vetřít se na dobře placená místa u pojišťoven. Co genetika řekne víc, než konvenční metody - vyšetření, anamneza apod. ? Jistě - existují dědičné dispozice např. polypóza střev, kde je předem učiněna jedna z mutací potřebných ke vzniku kanceromu, ale jinak je to v podstatě věcí náhody a rovnoměrné pravděpodobnosti a pokud rakovina ještě nevznikla z DNA samozřejmě nemůžete nic vyčíst- neexistuje žádná zmutovaná buňka.
Některé mutace mají prokazatelnou spojitost s vznikem karcinomu, ale stejně tak existuje i celá řada mutací, jež mají různý projev v různých populací. To je samozřejmě dáno evolučním vývojem a snahou organismu se adaptovat v určitém prostředí. Takže jedna mutace může být pro „evropana“ velkým rizikem, ale „afričan“ se naopak díky této mutaci dokáže vypořádat s nástrahami okolního prostředí. Takže rozhodně nelze dávat ve všech případech rovnítko mutace=smrt.
Petr
Zdravim, geneticky kod cloveka bude jiste za urcitou dobu plne rozlusten a prinese nam mnohe vyhody i nevyhody, ktere se jiz zacinaji objevovat nyni. Je jiste, ze je to nevyhoda pro klienta. Ale co mi pripada desive je moznost genetickych uprav. OTAZKY: 1.Jake upravy DNA se jiz provadeji ? 2.Za jak dlouho si myslite, ze budeme moci upravit/opravit temer cokoliv v DNA? 3.Jak omezit mozne zneuziti informaci ziskatelnych z DNA? 4.Nahradni organy "vypestovane" presne podle dane DNA, kdy to bude realne ? Dekuji za odpovedi.
Dobrý den, děkuji za zajímavé otázky. 1.Jake upravy DNA se jiz provadeji ? Genetické inženýrství je známé již od 70 let minulého století. Pokud se nepletu, tak první pokusy provedl v roce 1972 Paul Berg, který připravil rekombinantní DNA, když propojit DNA z opičího viru SV40 s DNA viru lambda. Od roku 1978 je například znám postup, jak v bakteriích produkovat inzulín. V roce 1986 se začaly pěstovat rostliny tabáku rezistentní k herbicidům. V těchto případech byla do hostitelského genomu přidávána DNA z jiného organizmu. Dosavadním naprostým vrcholem technologického pokroku je vytvoření prvního syntetického bakteriálního genomu. To se povedlo v roce 2010 vědcům z J. Craig Venter Institute. Tato první syntetická forma života byla pojmenována Synthií. 2.Za jak dlouho si myslíte, ze budeme moci upravit/opravit téměř cokoliv v DNA? V minulosti jsem se několikrát pokoušel „odhadnout“ vývoj v molekulární biologii, ale vždy jsem spíše podcenil obrovský výzkumný potenciál v tisícovkách špičkových genetických laboratoří po celém světě. Za života našich dětí k tomu určitě dojde. 3.Jak omezit možné zneužití informaci získatelných z DNA? Zde jste narazil na velmi citlivé téma. V České republice zcela chybí legislativa, která by upravovala, kontrolovala a regulovala provoz státních či privátních DNA laboratoří. Jediným, kdo v ČR kontroluje dodržování ustanovení zákona č.101/2000 je Úřad na ochranu osobních údajů. A dokonce již udělili pokutu soukromé genetické laboratoři, která neoprávněně skladovala vzorky svých klientů. Problematika ochrany citlivých osobních údajů je však spojena s další „legislativní mezerou“. V současné době může služby „genetického testování“ v ČR provozovat opravdu každý, protože živnostenský zákon ani jiné nařízení či vyhlášky nestanovují, že by měla takováto osoba za povinnost prokázat svoji odbornou způsobilost k poskytování testů DNA. V průběhu let, kdy lobuji za přípravu a přijetí zákona o DNA, neustále opakuji, že by měl vzniknout jakýsi „Úřad pro dohled nad DNA laboratořemi“. Tento úřad by nejen vydával licence k provozování „genetického řemesla“ právnickým osobám, ale zároveň by i reguloval certifikaci osob pracujících v těchto laboratořích. Nemělo by se tedy stát, aby „potvrzení o otcovství“ či „seznam genetických rizik“vydával člověk bez náležitého vzdělání a praxe. Občan by si kdykoli mohl ověřit, zda jím zvolená laboratoř funguje v souladu s legislativou či zda s tímto subjektem například nebylo či není vedeno správní řízení například za poskytnutí nesprávných výsledů, nesplnění okružních testů kvality, propadnutí certifikátu kvality či neoprávněného nakládání s DNA informacemi či samotnými vzorky. Zákon by měl pamatovat i na anonymní „internetové nabízeče genetických služeb“. Z webových stránek, které nabízejí například testy otcovství či testování uměleckých vloh, se klient často nedozví ani adresu či jméno laboratoře, a pokud se nechá zlákat nízkou cenou nebo bombastickou reklamou na výsledky testování, tak následně například zasílá své vzorky do P.O.Boxu, nemá žádnou kontrolu nad tím, kdo a jak se vzorky manipuluje, zda se používá kalibrovaná přístrojová technika, či zda výsledky vyhodnocuje kvalifikovaná osoba, která rozumí statistice. Na konzultaci za mnou často chodí klienti takovýchto „anonymních DNA laboratoří“ a svěřují se mi se svými příběhy, jak jim například chybné výsledky testů otcovství způsobily rozpad rodiny a ztrátu milovaných osob nebo jak se dlouhé měsíce strachovali o svůj život, když jim „genetici z P.O.Boxu“ předpověděli vážné zdravotní komplikace. Jedinou možností je zákonem zakázat pro Úřadem necertifikované laboratoře byť jen inzerci genetických služeb na internetu a porušení tohoto zákazu trestat přísnými finančními postihy. 4.Nahradni organy "vypěstované" přesně podle dané DNA, kdy to bude reálné ? Stejně jako v otázce č.2.
Pepa
Vhodnost partneru Dobry den, me by zajimalo jestli se da genetickymi testy zjistit zda se k sobe lidi hodi jako partneri.
Pokud se budeme pohybovat v rovině dědičných chorob, tak zcela určitě. Genetické testy nám mohou odhalit, zda nejsou oba partneři přenašeči genetických chorob. To by samozřejmě znamenalo zvýšené riziko pro jejich potomky. Stejně tak může genetika zjistit, zda náhodou nejsou oba partneři například polovičními sourozenci, či bratranec a sestřenice. Pokud ale máte na mysli nějakou „genetiku soužití 2 dospělých osob“, tak zde bohužel žádné seriózní testy k dispozici nejsou.
Yarda
Dobrý den. Mýlím se, když tvrdím, že je jedna věd DNA přečíst a druhá věc jí porozumnět? Vidím nebezpečí, že právě pojišťovny jí budou vykládat jen sobě (finančně) výhodným způsobem. A není trochu neetické začínat v souvislosti s DNA zrovna s pojišťovnami? Snad by měl být nejdříve zmiňován medicínský význam. Děkuji za odpověď.
Genetická informace je citlivým osobním údajem ve smyslu §9 zákona 101/2000 o Ochraně osobních údajů. Pokud se tedy člověk rozhodne, že tuto informaci poskytne za určitých podmínek pojišťovně, je to jeho věc. Nikdo ho však k tomuto úkonu nemůže nutit.
walker
Dobrý den, zajímalo by mě, kdybych si dneska nechal udělat genetický test, zda by bylo z něho možné zjistit mojí předpokládanou délku dožití s ohledem na chystanou reformu důchodů a toho jakým způsobem si mám nechat vyplácet naspořenou částku... děkuji.
Dobrý den. V současné době není k dispozici žádný seriózní „genetický test dlouhověkosti“. To co Vám rozhodně může prodloužit délku dožití je zdravý životní styl bez stresu.
Petr..
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli využívání genetiky takovým to způsobem nebude v rozporu s Ústavou resp. lidskými právy.
Samozřejmě nikdo nemůže být nucen, aby subjektu podnikajícímu za účelem zisku poskytoval svoje citlivé osobní údaje. Genetická informace je citlivým osobním údajem ve smyslu §9 zákona 101/2000 o Ochraně osobních údajů. Pokud by k pokusu o zneužití došlo, tak by bylo namístě se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů (www.UOOU.cz)
Pepa
Doplnujici otazka k vhodnosti partneru je to pak tak, jako treba u pejsku, ze cizi odlisni jedinci, (tzv. zahranicini kryti, nova krev, a pod.) maji kvalitnejsi potemstvi?
Ano, pokud je místní chov imbrední (dochází ke křížení omezeného množství jedinců), tak může „import krve“ ze zahraničí pomoci ke kvalitnějšímu potomstvu. Je ale nesmírně důležité, aby zahraniční zdroj „nové krve“ nezanesl do ČR nějaké nové choroby.
Papouch
Jsou nejake prakticke vystupy z plosneho mapovani genofondu Islandanu? Popularizaci clanek pred par lety napriklad zminoval moznost lepsiho cileni prevence infarktu u Afroamericanu pomoci detekce genu LTA4H: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1158968,00.html http://www.wikigenes.org/e/gene/e/4048.html
Moc děkuji za zajímavý dotaz. Island je vlastně jednou velkou experimentální laboratoří. Obrovskou výhodou při porovnávání mutací o jednotlivých obyvatel Islandu je fakt, že většina obyvatel zná detailně svůj rodokmen a že zde téměř nedochází k „nařeďování“ . Pokud tedy nalezneme u „nemocného“ člověka určitou genetickou odchylku (mutaci), tak můžeme její projev sledovat i u jeho příbuzných. Tento projekt bylo možné realizovat díky technologického pokroku v oblasti sekvenování DNA. Takzvané Next Generation Sequencing umožňuje otestovat celý lidský genom za částku, která se blíží 1000 USD za jedince. Před 10-ti lety by ta částka byla v desítkách či stovkách milionů USD.
Pavel