> obchod v rámci asijsko-tichomořské oblasti
> obchody mezi rozvíjejícími se a rozvinutými ekonomikami - například Německo / Čína
> obchody mezi rozvíjejícími se ekonomikami, jako jsou části Asie a Latinské Ameriky
> obchody mezi Čínou a Afrikou
Čína se do deseti let stane největším obchodníkem světa. V roce 2030 předběhne v objemu obchodů dosud dominantní Spojené státy americké. Tvrdí to nová zpráva PricewaterHouse Coopers (PwC).
Světový obchod se zotavuje po globální ekonomické krizi, ale v příštích letech čeká obchod odvětví zásadní změna. Ty bude způsobeno rostoucí rolí rozvíjejících se ekonomik v námořní a letecké dopravě, když milníkem by měl být podle PwC právě rok 2030.
V současné době je hodnota čínského mezinárodního obchodu vyčíslena na 2,2 biliony dolarů. USA obchoduje v hodnotě 2,66 bilionu dolarů.
Čína v tomto roce předstihla celkovým výkonem hospodářství Japonsko a stala se tak druhou největší ekonomikou světa po USA.
Podle zprávy PwC čeká globální obchod v příštích letech "fundamentální proměna" a hlavním námořním i leteckým obchodním trasám začnou dominovat právě "rozvíjející se ekonomiky" (jak je stále označuje studie PwC) - jako jsou Čína a Indie.
PwC ke svým závěrům došla důkladným přezkoumáním 25 hlavních inek námořní a letecké nákladní dopravy a jejich vyhlídky.
Analytici PwC ve své studii použili speciální techniky modelování bilaterálních obchodů - využívajících nákladní dopravy po moři nebo vzduchem - mezi 29 ekonomikami v průběhu příštích dvou desetiletí.
Celosvětový obchod utrpěl v roce 2009 prudký pokles, ale v průběhu minulého roku výrazně posílil a vrátil se na dohled předkrizových úrovní. Odhaduje se, že skončil za rok 2010 skončila obchodní bilance nad úrovněmi roku 2008.
Očekává se, že obchodu jako součást světového HDP bude v krátké době růst zejména poté, co světové hospodářství nabere opět sílu a důvěru. Nicméně v v roce 2030 by poměr obchodů měl vypadt zcela jinak díky změně rolí rozvíjejících ekonomik, které budou tvořit významnou část globálního výstupu.
Selfin Yael , vedoucí poradenství v oblasti makroekonomiky při PwC, řekl: "Firmy budou muset přizpůsobit dopravu a logistiku tomu, jak se bude měnit struktura obchodu, aby dokázaly zajistit maximalizaci zisků."
Pokud se firma plánováním dokáže přizpůsobit v průběhu příštích 20 let změnám na poli světového obchodu může slavit velký úspěch globálních trzích.
Ve skutečnosti se změny ve světovém obchodu projevují již dnes a nabízí nové příležitosti pro dopravní a logistické firmy. Dokládá to například i průzkum mezi šéfy těchto firem, kdy 73 procent uvádí, že budou svoji strategii přizpůsobovat růstovému potenciálu rozvíjejících se trhů.