Výroba TPCA
Rok Vozů
2005
103 819
2006 293 650
2007 308 478
2008 324 289
2009 332 489
2010 295 712

Zájem o automobily z kolínské automobilky TPCA loni klesl. Ani to však nezabránilo podniku v udržení zisku na obdobné úrovni jako o rok dříve. Za loňský rok vykázala TPCA hrubý zisk 1,4 miliardy Kč, rok předtím měla profit před zdaněním 1,443 miliardy Kč. Společnost o tom informovala na úterní tiskové konferenci.

Tržby automobilky loni klesly o 14 procent na 44,7 miliardy korun. Zároveň firma uvedla, že produkce jí proti roku předtím poklesla o 11 procent na ve výši 295 712 aut. Důvodem poklesu je absence systému šrotovného v Evropě. "Meziroční snížení objemu výroby je důsledkem velkých výkyvů v poptávce v uplynulých dvou letech, které byly způsobeny zejména šrotovným," prohlásil prezident společnosti Satoši Tačihara.

Podle něho by se automobilka měla k růstu výroby vrátit v příštím roce. Firma očekává, že letos vyrobí zhruba stejný počet vozů, jako loni. "Možná to bude o trochu méně," doplnil Tačihara s tím, že konkurence na trhu narůstá.

"Potřebujeme změnit náš produkt a oživit ho," připomněl. Automobilka vyrábá stávající modely již šestý rok a čeká na nové nástupce. Tačihara sice neřekl, kdy se nová generace miniaut objeví, ale potvrdil, že na to již čekají.

Odbory vs. vedení

Vedení podniku s odbory jedná o nové kolektivní smlouvě, podobně jako v další tuzemské automobilce Škoda Auto. Viceprezident Bernard Million-Rousseau zdůvodnil protahování jednání nástupem nové odborová organizace.

"Stávající kolektivní smlouva bude nejspíš prodloužena do konce dubna. Věříme, že do té doby, se nám podaří uzavřít smlouvu novou," uvedl Million-Rousseau. Zároveň naznačil, že by zřejmě mohlo dojít i k růstu platů. "Dojde ke změně, je to jeden z hlavních bodů našich jednání," konstatoval.

Firma také uvedla, že začala nabírat kvůli naplánovanému zrychlení výrobní linky, které by mělo přijít od dubna. Může za to zvýšený zájem zákazníků o malé vozy. TPCA proto přijme 100 nových agenturních zaměstnanců, přičemž v současnosti zaměstnává zhruba 3000 lidí, z toho 2914 jich je kmenových. Průměrný věk zaměstnance kolínské automobilky je 33 let.

Většina aut z Kolína jde na západ

Z výsledků vyplývá, že automobilka navýšila podíl na evropském trhu v segmentu malých vozů z 20 na 21 procent. Úspěšně tak pokračuje v prodeji malých vozů na západoevropských trzích, které jsou pro automobilku klíčové. Registrace nových aut v segmentu malých vozů se přitom v Evropě loni propadly o 22 procent.

Loňská produkce firmy tvořila třetinu všech vozů vyrobených v ČR. Malé městské vozy Toyota Aygo, Citroen C1 a Peugeot 107 z Kolína se loni nejlépe prodávaly ve Francii, Itálii, Německu, Velké Británii a Nizozemsku.

V těchto zemích skončilo 81 procent produkce. Model Toyota se nejvíce prodával loni v Nizozemí, modely Citroen a Peugeot ve Francii. V Česku prodala TPCA jen 0,3 procenta své výroby.

Japonské zemětřesení

Přírodní katastrofa v Japonsku už se dotkla i mateřských firem TPCA - automobilek Toyota, Peugeot a Citroën. Francouzské firmy od středy utlumily evropskou výrobu vozů s dieselovými motory, protože jim chybí elektronické komponenty od japonské firmy Hitachi. V Česku se však vyrábí pouze benzinové modely, takže se to projeví minimálně. Japonská továrna Toyota zastavila výrobu zatím do 26. března, náhradní výroba dílů odstartovala v pondělí 21. března.

Tačihara prohlásil, že kolínská továrna zatím potíže nemá. "Máme další závody v Evropě, kde můžeme potřebné díly vyrábět v náhradní výrobě," uvedl Tačihara. Více než 80 procent dodávek do TPCA pochází od domácích dodavatelů. Pokud by ale výpadky v dodávkách dílů trvaly déle, pak by společnost potíže v evropských závodech mohla mít, připustil prezident společnosti TPCA.

TPCA je společný podnik Toyota Motor Company a PSA Peugeot Citroen. Výrobu zahájil v únoru roku 2005.