Majitelům vozům v České republice brzy skončí rekordně levné povinné ručení. Cenová válka pojišťoven sice stále pokračuje, ale v zákulisí už se mluví o tom, že tento stav není dlouhodobě udržitelný. Pojistné škody totiž stále rostou a držet ceny povinného ručení na minimech se pro pojišťovny stává značně nevýhodné. Zvláště v době růstu cen automobilů a servisních služeb.

První náznaky zdražování už zaznamenali největší klienti pojišťoven – leasingové společnosti a velké firmy. „Řada společností vlastnících velké vozové parky se setkala s tím, že v roce 2009 a 2010 jim jejich pojišťovny nabídly vyloženě dumpingové ceny. Na konci roku 2010 ale tyto pojišťovny zjistily, že vybrané pojistné nestačí na pokrytí všech škod, a ceny tak musely prudce zvednout,“ popisuje Ladislav Bastl, specialista na pojištění leasingové společnosti LeasePlan.

Krizi odzvonilo, nízkým cenám odzvoní záhy

Během krize prudce klesly prodeje nových i ojetých automobilů. Spolu s tím ubylo i lidí, kteří hledali nové povinné ručení. „Pojišťovny si podle naší analýzy dlouho nepřipouštěly, že by se ekonomické zpomalení mohlo týkat i jich. Za každou cenu nabíraly nové klienty bez ohledu na jejich kvalitu a profitabilitu. Důsledky se projevují právě teď.“ dodává Bastl.

Za stálým agresivním nabíráním klientů mohla i zostřená konkurence. Na trh totiž vstoupilo mnoho nových subjektů. „Hrozí, že během dvou let bude celé odvětví povinného ručení pro pojišťovny ztrátové,“ popisuje mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek. „Všichni se teď snaží nalézt skupiny zákazníků, kterým je ještě možné zlevnit. Na druhou stranu konkurenční tlak nedovoluje zvýšit ceny těm, kteří například často bourají. Je to výhodné pro klienty. Dlouhodobě je tento trend neudržitelný,“ dodává.

Vyšší ceny i pro malé klienty

O zvyšování cen se proto stále častěji mluví i v souvislosti s malými klienty. „Když hovořím s pojišťovnami, tak by sazby zvýšit opravdu moc chtěly, ale zatím se to neodvážila udělat žádná. Snad jen Slavia opravdu zvýšila své sazby,“ uvádí Pavel Ronovský, šéf společnosti Top-pojištění, která patří mezi přední zprostředkovatele pojištění. Pojišťovny zatím o zdražování mluví jen opatrně. Týkat se podle nich má jen některých typů pojištění a klientů, kteří častěji bourají.

Cestu k vyšší ziskovosti tak nyní hledají všechny pojišťovny. Například Direct, Česká pojišťovna nebo Uniqa posílají klientům oznámení o vyšších sazbách. Klienti se ale naučili na dopisy reagovat a odcházet k levnější konkurenci nebo si vyžádat slevu. Hledá se tak jiná cesta.

„Nejčastější je snaha přidávat k povinnému ručení další již ziskové produkty a zákazníci na to často přistupují,“ říká Ronovský.

Zdražení urychlí i nová evropská legislativa

Zvýšení pojistného urychlí i připravovaná evropská legislativa Solvency II. Ta vyžaduje, aby od konce roku 2012 výběr pojistného v každém segmentu plně kryl pojistné události. Nyní mohou pojišťovny financovat cenovou válku v jedné oblasti (například povinné ručení) přebytkem vybraného pojištění z jiné (například pojištění odpovědnosti zaměstnanců). To už ale nebude možné.