Maloobchodní tržby bez sezonního očistění v lednu meziročně vzrostly o 6,8 procenta po prosincovém poklesu o 0,2 procenta. Výsledek byl ovlivněn zejména prodejem motorových vozidel a nepotravinářského zboží. ,,Obchod tedy táhnou auta, kam se ovšem započítávají i prodeje firemním zákazníkům, proto nemůžeme hovořit o prudkém vzestupu spotřeby domácností," zhodnotil analytik Petr Dufek z ČSOB.

Částečně se projevil také o jeden den vyšší počet pracovních dní. Uvedl to dnes Český statistický úřad.

"Vysoký meziroční růst prodeje byl ovlivněn z velké míry nízkou srovnávací základnou - lednové prodeje roku 2010 byly pod úrovní roku 2006, hodnot roku 2008 nebylo dosaženo ani v lednu 2011 - a také pokračujícími akčními slevami," uvedl ČSÚ.

Prodej pohonných hmot klesl

Nejrychleji rostl prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 21,0 %). Výrazné zvýšení tržeb zaznamenaly specializované prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 14,2 %) a textilem a obuví (o 12,1 %). Růst prodeje výrobků pro domácnost o 6,3 % byl nejvyšší za posledních 28 měsíců. Lépe než v lednu 2010 si vedli také prodejci výrobků pro kulturu a rekreaci (o 5,4 %) a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 4,2 %). Naopak klesl prodej pohonných hmot a také tržby za smíšený sortiment ve stáncích a na trzích (o 13,6 %).

,,I když je první letošní výsledek obchodů velmi slibný, nedá se očekávat, že ve stejném znamení budou i čísla z dalších měsíců. Finanční situace domácností se totiž letos nijak výrazně zlepšovat nebude, a tak ani ochota utrácet za zboží výrazněji neporoste," doplnil Dufek.

S ním souhlasí i hlavní ekonom Unicredit Bank Pavel Sobíšek: ,,...bylo by předčasné usoudit z jednoho měsíce silných tržeb na zásadnější změnu spotřebního chování domácností. Příjmová situace takovou změnu zatím nedovoluje. Pro letošek nadále očekáváme ve spotřebě domácností spíš stagnaci."