Německá organizace na ochranu ovzduší Atmosfair sestavila žebříček stovky největší leteckých dopravců na světě, který je srovnává podle dopadů jejich provozu na životní prostředí. České aerolinie v něm skončily na 82. místě. Oficiálně představí Atmosfair svou analýzu, údajně první svého druhu, ve středu na berlínském veletrhu cestovního ruchu ITB. Její výsledky už ale zveřejnil na svých webových stránkách.

"Řidiči automobilů se mohou už mnoho let před nákupem auta detailně informovat o emisích oxidu uhličitého (CO2). Před letem je pasažér naproti tomu při výběru letecké společnosti v nejistotě," upřesnil důvod vzniku žebříčku šéf organizace Dietrich Brockhagen.

Atmosfair aerolinie porovnával na základě množství CO2, které jejich stroje vypouštějí na kilometr letu, a počtu cestujících na jejích linkách. U nich zohledňoval krátké, střední a dlouhé trasy. Nepoužíval přitom prý data samotných leteckých společností, ale údaje z mezinárodních databank leteckého průmyslu.

Výsledkem jsou takzvané výkonnostní body (EP) od nuly do 100. Nejvíce jich, celkem 77,4 bodu, dosáhl britských charterový dopravce Monarch Airlines následován německým konkurentem Condor Flugdienst.

Největší aerolinie operující v Evropě jako Air France, British Airways nebo Lufthansa skončily v hodnocení Atmosfair uprostřed žebříčku. Nejlépe z nich dopadly Emirates, které obsadily 30. příčku. ČSA na 82. místě získaly 46,6 EP a ocitly se ve společnosti ruského Aeroflotu nebo italského dopravce Ilitalia.

"Letecké společnosti mají při optimalizaci své nabídky pro zákazníky rozdílné priority. Atmosfair nehodnotil tyto priority, ale emise CO2, které se od toho odvíjejí. Pasažér si tak může udělat celkový obrázek a sám se rozhodnout," konstatoval Brockhagen.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru