Zisk nizozemské maloobchodní firmy Ahold NV silně zaostal za očekáváním trhu 241 milionů eur.

„I ve čtvrtém čtvrtletí se zákazníci zaměřovali hlavně na cenu, a to hlavně ve Spojených státech amerických. Provozní marže tak byly negativně ovlivněny nákladovou inflací, kterou jsme nedokázaly přenést na zákazníky,“ sdělil generální ředitel skupiny Dick Boer.

Ahold provozuje největší řetězec maloobchodů v Nizozemsku Albert Hejn. Největší podíl na tržbách skupiny ale mají aktivity ve Spojených státech. Tam v důsledku vyšších cen potravin klesly marže Aholdu na 4 %. Marže v Nizozemí se skupině podařilo udržet na 6,8 %.

I přes nižší čistý zisk se ale Aholdu podařilo ve 4Q loňského roku udržet růst tržeb o 2,6 procenta meziročně na téměř 7 miliard eur.

Skupina se také rozhodla, že zvýší dividendy z 0,25 eur na 0,29 eur za akcii ze zisku roku 2010. Vedení také oznámilo zpětný odkup akcií v objemu jedné miliardy eur.

 

Aholdu se v Česku daří

Skupina v Česku a na Slovensku dokázala souhrnně zvýšit tržby ve 4Q 2010 meziročně o 2,7 % na 428 milionů eur. „Zvýšily jsme objemy prodejů a tržní podíl v Nizozemí, v České republice a v USA,“ uvedl Dick Boer. Provozní zisk firmy se tak v Česku a na Slovensku dostal do kladných 8 milionů eur. Rok předtím vykazoval ztrátu ve výši 16 milionů eur.

Firma by chtěla zisk udržet i v tomto roce. Podle analytiků se ale zostří konkurenční boj na tuzemském trhu. ,,Není to jen tím, že stále rostou nové prodejny. Důležité je, že diskontně orientované řetězce trvale zvyšují kvalitu nabídky a rozšiřují sortiment," uvedl odborník na maloobchodní trh Zdeněk Skála ze společnosti INCOMA GfK. 

Ahold na českém trhu působí prostřednictvím sítě Albert. Ta vznikla přetvořením původních prodejen Hypernova v rámci restrukturalizace v roce 2009.V současné době zde Albert provozuje 224 supermarketů, 55 hypermarketů a 23 benzinových stanic.