Německá automobilka Volkswagen bude vyrábět v závodě ruské automobilky GAZ v Nižním Novgorodu přes 100.000 vozů Volkswagen a Škoda ročně. Plyne to z prohlášení o záměru společné produkce, které dnes obě společnosti podepsaly. Volkswagen si dohodou s GAZ posílí aktivity na dynamickém ruském trhu.

"Rusko patří k trhům, které v příštích letech zřejmě porostou nejvíce. Ruský trh má proto pro růstovou strategii Škody mimořádný význam. Naše aktivity na tomto trhu chceme podstatným způsobem rozšířit," uvedl v tiskovém sdělení Škody Auto, dceřiné firmy Volkswagenu, její předseda představenstva Winfried Vahland.

Volkswagen také podle agentury Reuters sdělil, že ruské vládě předložil návrh prohlášení o záměru, kde potvrzuje svůj závazek splnit vládou vytyčená výrobní kritéria. Volkswagen by tím v Rusku získal nárok na sérii vládních pobídek včetně nižších cel na dovoz autodílů.

O plánech firem Volkswagen a GAZ na společnou výrobu aut v Rusku informovaly minulý týden zdroje agentury Reuters a tento týden Siegfried Wolf, předseda společnosti Russian Machines, která je majitelem GAZ. Podle nich by měl mít společný závod kapacitu až 300.000 vozů ročně a kromě řady modelů VW vyrábět rovněž vozy Škoda Octavia a Yeti.

GAZ je součástí impéria miliardáře Olega Děripasky. Společnost vyrábí hlavně lehké užitkové vozy. Volkswagen je největší automobilkou v Evropě a do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě. V loňském roce firma zvýšila celosvětový prodej o 13,5 procenta na rekordních 7,14 milionu vozů.

Celkový prodej automobilů v Rusku loni stoupl o 30 procent na 1,91 milionu vozů. Z oživení poptávky po autech v Rusku těží i Škoda. Loni v Rusku prodala 45.631 vozů, o 38 procent více než v předchozím roce.

Škoda Auto na čtyři dny zastaví výrobu modelu Fabia

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto kvůli nedostatku součástek na čtyři dny zastaví výrobu modelu Fabia. Týdeník Škodovácký odborář dnes uvedl, že automobilce chybí zejména komponenty pro výrobu motorů dovážené z Polska. Odstávka ve výrobě se uskuteční 28. února a 4., 11. a 18. března. Podle odborů se v těchto dnech nevyrobí zhruba 3200 aut. Informaci o přerušení výroby dnes ČTK potvrdil mluvčí automobilky Rudolf Dreithaler.

"Odstávka byla naplánována s ohledem na zaměstnance na pondělí a pátek. Zaměstnanci v době přerušení výroby obdrží plnou mzdu," řekl ČTK Dreithaler. Jestli má automobilka dostatek součástek pro další období, mluvčí nechtěl komentovat.

Podle šéfa odborářů Jaroslava Povšíka je nedostatek součástek důsledkem doznívající krize, kdy nepřipravené závody snížily výrobu a teď nestačí uspokojovat silnou poptávku. Podobné problémy se podle něj nevyhnuly ani automobilce Volkswagen, kde prý provoz stál jednu noc a den a celkem se tam nevyrobilo skoro 7000 aut.

Situace ve Škodovce byla podle týdeníku kritická, jelikož se uvažovalo o sérii odstávek, která by trvala do dubna. Nakonec se však sníží počet směn na osm a odstávka výroby modelu Fabia bude trvat čtyři dny. "Přerušení výroby se každý den týká dvou směn," upřesnil Dreithaler. Jiných modelů včetně Octavie, Superbu nebo Yetti se odstávka ve výrobě podle mluvčího netýká.

Odboráři v mladoboleslavské automobilce však nevylučují, že se v budoucnosti výroba zastaví kvůli jednání o nové kolektivní smlouvě. Chtějí přistoupit k nátlakovým akcím, aby se změnil přístup firmy k vyjednávání o smlouvě, na které se zatím obě strany nedohodly. Odboráři odmítají návrh na růst tarifů o 2,5 procenta a nesouhlasí se zavedením nového modelu provozu s více směnami.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru