Ministr dopravy Vít Bárta (VV) poprvé vyzkoušel svůj plán zlevnit stavby silnic a železnic zapojením vězňů. Informuje o tom MF Dnes.

Desítku vězňů si najala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která spadá pod ministerstvo dopravy (MD). Práci ve volném prostoru žádný vězeň nevyužil k útěku.

Vězni čtyři dny prořezávali porosty v sousedství trati v areálu nádraží Praha-Vršovice a uklízeli sníh. "Všichni odsouzení pracovali svědomitě," řekl deníku mluvčí SŽDC Pavel Halla. Neuvedl, ze které věznice odsouzení byli.

SŽDC využitím vězňů ušetřila, zaplatila za práci méně, než by musela uhradit soukromým firmám. Úspora mohla být ještě vyšší, práce na dráze však vyžaduje speciální školení, jež museli vězni absolvovat. Deník píše, že zkouška měla ukázat, zda je reálné vězně zapojit do prací pro státní organizace. Řádově jde o práci pro stovky vězňů, nyní ale bude záležet na ministerstvu spravedlnosti, řekl Bárta.

Mluvčí ministerstva spravedlnosti Tereza Palečková deníku sdělila, že jednání s MD pokračují, uvažuje se také o zapojení ministerstev zemědělství a životního prostředí. Podle informací listu mělo na zpoždění vliv také napětí mezi ODS a VV ve vládě.

Z údajů Vězeňské služby vyplývá, že za prací mimo věznice dojíždí pětina odsouzených, kteří pracují. Práci ve věznicích nemá asi třetina z 22 000 odsouzených.

Stavební firmy už v minulosti chtěly vězně využít. V roce 2008 měla zájem Eurovia o jejich zapojení na stavbě silnice R6 v Karlovarském kraji, z projektu ale nakonec sešlo. Stát posílal vězně na stavby za socialismu běžně. Plán na jejich zaměstnávání se nelíbí stavebním firmám.