Evropská komise dnes zahájila vyšetřování chystané restrukturalizace českého leteckého dopravce ČSA. Stát jej chce mimo jiné spojit s Letištěm Praha, ale vyšetřování bude zahrnovat i okolnosti, za nichž státní společnost Osinek poskytla dopravci úvěr ve výši 2,5 miliardy korun, který nakonec stát za ČSA uhradil. Novináře o tom dnes informovala Evropská komise. Ministerstvo financí i ČSA uvedly, že jsou připraveny s komisí plně spolupracovat.

Brusel zajímá, zda restrukturalizace a podpora národního dopravce nepředstavuje narušení hospodářské soutěže a nelegální státní podporu. Komise nicméně zdůraznila, že vyšetřování je formální a nepředjímá výsledek.

"Podpora na záchranu a restrukturalizaci je jedním z druhů podpory, které nejvíce narušují hospodářskou soutěž. Komise musí v takovém případě zajistit, aby se daná společnost na obnovení životaschopnosti spravedlivě podílela a aby byla v konečném důsledku životaschopná i bez státní podpory," uvedl eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia.

Ministerstvo financí je podle mluvčího Jakuba Haase připraveno zodpovědět Evropské komisi všechny její dotazy. Veškerou možnou spolupráci v součinnosti s ministerstvem komisi podle mluvčí Hany Hejskové přislíbily i České aerolinie.

Spravedlivým podílem dopravce Evropská komise rozumí například snížení přepravní kapacity či omezení přítomnosti na trhu. ČSA navíc teoreticky mohou poskytnout i vlastní příspěvek, kterým se mohou na restrukturalizaci podílet.

Důvodem vzniku aeroholdingu je podle předsedy představenstva nově vzniklé společnosti Miroslava Dvořáka potřeba vytvořit silnou společnost, která bude snáze čelit světové konkurenci. V sesterských firmách bude pod Českým aeroholdingem fungovat pravidelná letecká přeprava, provozování letiště, pozemní odbavení, výcvik pilotů a stewardů, chartery, správa majetku a údržba letadel.

Všechny společnosti v rámci holdingu budou vystupovat jako samostatné obchodní subjekty. Dvořák odmítl, že by letiště poskytovalo aeroliniím ekonomické výhody, například snižovalo poplatky, prodlužovalo splatnost faktur nebo sdílelo citlivé informace. Právě tuhle možnost nejvíce kritizuje konkurence v čele s Travel Servisem a je jedním z důvodů šetření Evropské komise.

Zatímco ČSA se v roce 2009 potýkaly s hrozbou ukončení provozu a vykázaly ztrátu 3,8 miliardy korun, letiště je dlouhodobě ziskové. Předloni vydělalo miliardu a stejný výsledek očekává i za rok 2010. ČSA za loňský rok očekává ztrátu zhruba jedné miliardy korun.