Developerská společnost Sekyra Group zahájila protiútok vůči lidem a sdružením, kterým se nelíbí plánovaná forma nové výstavby na území Nákladového nádraží Žižkov. Firma ve středu na tiskové konferenci představila několik odborných posudků, které nesouhlasí s případnou památkovou ochranou funkcionalistické budovy nádraží. Proti bourání je místní občanské sdružení nazvané "Tady není developerovo".

Na pozemcích současného nádraží mají vzniknout byty asi pro 15.000 lidí. Developeři chtějí ale stavět také kancelářské budovy nebo obchodní plochy. V areálu chtějí stavět i společnosti Sudop Group a Discovery Group. V projektových firmách, které projekty na místě stávajícího nádraží připravují, mají majetkovou účast také České dráhy.

Veřejný zájem

Budova nádraží stojí v cestě takzvané Jarovské spojce. Ta má areál napojit na stávající dopravní tepny. Developerský plán počítá se zbouráním funkcionalistické stavby. "Odstranění budovy není primární zájem developera, ale jde o veřejný zájem na vybudování této komunikace," řekl v úterý novinářům Luděk Sekyra, hlavní akcionář Sekyra Group.

Ministerstvo kultury aktuálně řeší, jestli stavbu prohlásí za kulturní památku. Úřad část nádraží kulturní památkou vyhlásil už v prosinci, ale majitel pozemku, kterým jsou České dráhy, se proti rozhodnutí odvolal. O to naopak usilují lidé ze sdružení Tady není developerovo. Na podporu svého požadavku začali sbírat dokonce popisy pod internetovou petici.

S tím, aby se funkcionalistická budova nádraží stala kulturní památkou, nesouhlasí nejen České dráhy a developer, ale i magistrátní odbor památkové péče ani radnice Prahy 3. Podle občanského sdružení ale není potřeba hlavní budovu bourat, je možné ji do nového projektu zapojit. Podle architekta Zdeňka Lukeše, který sdružení podporuje, může Olšanská ulice budovu nádraží podjíždět pod zemí nebo objet kolem.

Tato budova nemá obdoby, má obrovské možnosti využití," uvedl nedávno Lukeš. Podle něj by v ní mohly být například depozitáře.

Začátkem února došlo na nákladovém nádraží ke kuriozní nehodě, kdy vlak nacouval do budovy nádraží a lehce ji poškodil. Škoda byla předběžně vyčíslena na 1,7 milionu korun.

"Nehoda nemusí být v souvislosti s řízením o zařazení objektu na seznam kulturních památek jen nešťastná náhoda. Za provoz v objektu odpovídá jeho vlastník České dráhy, které na zbourání budov mají eminentní zájem," uvedl podle iDNES opoziční zastupitel Ondřej Rut (SZ).


Zvětšit mapu

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru