Od prvního března bude na úroveň poskytovaných služeb Českých drah dohlížet ombudsman kvality. Nově zřízený post obsadí bývalý ředitel pražské zoologické zahrady Petr Fejk (46). Informaci serveru iDnes.cz dnes ČTK potvrdil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Nový ombudsman se bude zabývat rozvojem péče o cestující Českých drah, bude se například podílet na tréninku personálu v oblasti poskytování služeb, jeho lidé budou řešit podněty a stížnosti zákazníků. Dostane také na starost pilotní projekt zvyšování kvality služeb ve vlacích EC a IC, který dráhy spustily 1. února.

"Věřím, že zřízení pozice ombudsmana kvality, o které se u nás diskutuje už delší dobu, pomůže posunout zákaznický servis na úroveň srovnatelnou s německými nebo rakouskými drahami. Samotné nové soupravy nestačí," uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda.

České dráhy se snaží zvyšovat úroveň služeb a modernizovat vozový park kvůli očekávanému nástupu konkurence v osobní železniční dopravě. V polovině letošního roku plánuje na trati Praha–Ostrava spustit dálkové vlaky společnost RegioJet ze skupiny Student Agency. Modernizaci vozového parku drahám umožnily dlouhodobé smlouvy o provozu osobní dopravy z roku 2009.

"Vedle transparentního a vyrovnaného hospodaření je zvýšení kvality služeb národního železničního dopravce naší další prioritou," komentoval zřízení ombudsmana ministr dopravy Vít Bárta. Podle něj je Fejk pro tento úkol vhodnou osobou.

Fejk vystudoval češtinu, historii a pedagogiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V roce 1997 nastoupil do funkce ředitele pražské zoologické zahrady, kde strávil 12 let. Celý rok 2010 působil Petr Fejk v New Yorku jako manažer České národní budovy a ředitel Českého centra, odkud se na vlastní žádost vrátil do Prahy.

Ombudsmana pro podněty a stížnosti zákazníků má například také energetická firma ČEZ nebo Česká pošta, obě společnosti ji zřídily předloni. Na ombudsmana se mohou obrátit i klienti některých velkých tuzemských bank, třeba Komerční banky nebo České spořitelny.