Prezident a provozní ředitel předního výrobce počítačů Lenovo Rory Read nemá rád označení Lenova za čínskou firmu. Česko pokládá za důležitý trh, i když se na něm firmě dlouho nedařilo získat podíl přes 10 procent. "Máme strategii jako v boxu: musíme chránit svůj klíčový byznys v Číně a zároveň hledat příležitosti k útoku na lukrativní trhy. A Česko tam díky vysokému růstu patří," říká Read, který do Lenova přišel z IBM v rámci prodeje výroby počítačů IBM Lenovu.

HN: Lenovo prošlo těžkým obdobím. Muselo propustit několik tisíc lidí a dostali jste se mimo největší trojku výrobců počítačů. Jak si stojíte na začátku roku 2011?

Z globálního pohledu jede Lenovo na dobré vlně. Mezi světovými výrobci počítačů rosteme nejrychleji již čtyři čtvrtletí v řadě. Náš obrat roste rychleji než objem trhu s počítači dokonce již šest čtvrtletí, tedy půldruhého roku. Máme historicky nejvyšší tržní podíl - celosvětově je to podle údajů analytické společnosti IDC 10,4 procenta.

Rychle rosteme i na nových rozvíjejících se trzích - o 65 procent ročně. To je čtyřikrát více než růst trhu jako celku. Daří se nám navíc napříč trhy i produkty. Rosteme v Číně, Severní Americe, západní Evropě, Jižní Americe, všude mezi čtyřiceti a padesáti procenty ročně. Stejný vývoj sledujeme u korporátních zákazníků, v oblasti malých a středních firem (SMB) i u domácích spotřebitelů, a to je pro byznys ideální.

HN: Vaše výsledky v České republice tak optimisticky nevypadají. Lenovo se podle posledních čísel nedostalo mezi pět největších výrobců PC.

To, čeho chceme dosáhnout, je dvouciferný podíl na trhu ve všech zemích, kde působíme, ať už je to Slovensko nebo Česko. V Polsku už se hranici deseti procent blížíme. A protože trhy v zemích střední a východní Evropy rostou rychle, chceme se na tomto růstu co nejvíce podílet.

Desetiprocentní podíl na trhu chceme mít i v Česku. Je to důležité proto, abychom si získali pozornost zákazníků i obchodních partnerů. Abychom tohoto cíle mohli dosáhnout, musíme využít svého postavení na trzích, kde už silnou pozici máme. Musíme ale postupovat krok za krokem.

HN: To nezní příliš agresivně. Jakou máte pro český trh strategii?

Naše strategie je globální a říkáme jí "ochrana a útok". Připomíná to box. Musíme chránit svůj klíčový byznys v Číně, kde ovládáme 30 procent trhu a je to náš domácí trh, který silně roste. Stejně tak musíme chránit naše klíčové produkty, jako je rodina "Think" pro korporátní zákazníky. Zároveň ale chceme útočit na naši konkurenci a hledat nové příležitosti mezi spotřebiteli a u malých a středních firem, neboť právě v těchto oblastech sledujeme silný růst. To je způsob, který nám pomohl ke zvýšení podílu na globálním trhu.

V době krize jsme ovládali mezi šesti a sedmi procenty trhu, nyní je to přes deset procent. V tom nejtěžším období jsme tedy posílili o nějaká tři procenta. To ale není všechno - počet prodaných produktů se za poslední dva roky zdvojnásobil z 20 na 40 milionů kusů.

HN: Spotřebitelé dávají letos přednost tabletům před notebooky. Vy jste ukázali zajímavý hybridní tablet už před rokem na veletrhu CES v Las Vegas. Kdy se začne prodávat?

Koncept hybridního tabletu U1 jsme opravdu ukázali už před rokem a letos jsme ho v Las Vegas měli znovu. Za uplynulý rok jsme na něm hodně zapracovali a dostali se do fáze, kdy ho můžeme nabídnout zákazníkům. Zatím ho budeme prodávat v Číně, podobně jako náš chytrý telefon LePhone a tablet LePad.

HN: Znamená to, že potřebujete další půlrok nebo rok na vyladění pro náročnější západní zákazníky?

Když firmy vezmou produkt, který není v pořádku, není připravený pro vstup na trh, a přesto ho dodají zákazníkům, udělají špatný první dojem. U1 vstupuje na čínský trh proto, že už na něm máme vybudovanou infrastrukturu a používá stejné aplikace jako LePhone, který jsme začali prodávat v Číně v dubnu loňského roku.

HN: Kdy tedy uvedete LePhone a U1 v západní Evropě?

Základní podmínka je jednoznačná: alespoň desetiprocentní podíl na trhu. Důvodem je i cenová dostupnost. Komponenty tvoří 85 procent ceny všech zařízení, takže je nutné se dostat na úroveň, kdy lze vytvořit zisk.

V Číně se nám podařilo dosáhnout pozice třetího největšího dodavatele prémiových smartphonů. Díky tomu máme silné zázemí a dokážeme oslovit velkou skupinu zákazníků, kteří vědí, co od nás mohou očekávat. Dalším důvodem, proč nabídneme U1 nejprve v Číně, jsou aplikace, které jsou k dispozici v čínštině. Až budeme mít tento základ, vyrazíme na další trhy.

Jsem přesvědčený, že tento způsob pomalého nasazování na jednom trhu a postupném rozšiřování bude používat stále více firem, protože výborně funguje.

HN: To trochu vypadá, jako byste si chtěli na čínských zákaznících a jejich zkušenostech otestovat, v čem vylepšovat produkty pro západní klientelu.

V Číně máme třicetiprocentní tržní podíl a očekávání čínských zákazníků jsou vysoká. Máme silnou značku a nemůžeme si dovolit zklamat. V Číně můžeme díky silnému postavení na trhu v první chvíli nabídnout lepší zázemí než zákazníkům v USA nebo v Evropě.

V případě hybridního tabletu je Čína zemí první volby kvůli tomu, že máme aplikace a infrastrukturu zaměřenou na čínské zákazníky. Infrastrukturu, jejíž příprava pro západní trhy nám bude chvíli trvat. Raději tedy počkáme například na novou verzi Androidu uzpůsobenou přímo tabletům. Ušetří nám to práci, kterou v Číně udělala tisícovka našich tamních vývojářů.

HN: Hybridní tablet je jedním z mála produktů z vaší dílny, které vynikají designem. Kdy spotřebitelům nabídnete barevnější zařízení?

Nevím, mně se třeba tohle zdá docela barevné (Rory Read ukazuje jediný aktuálně vyráběný model dostupný ve dvou barevných odstínech - hnědé a oranžové). I tady se projevuje naše strategie. Nejprve se snažíme získat silné postavení a produkovat velké objemy a teprve pak se můžeme pustit do diverzifikace. Již letos uvedeme na trh dostatek produktů, které spotřebitelům nabídnou zajímavý poměr ceny, výkonu a designu.

Poznámka: V okamžiku, kdy rozhovor vznikal, nikdo nevěděl, že Lenovo už v Česku svůj cíl splnilo. Firma podle nejnovějších údajů IDC získala v posledním čtvrtletí 2010 tržní podíl 12 procent díky meziročnímu růstu o 57,3 procenta. Z české pobočky Lenova máme informaci, že firma uvede své tablety na český trh ještě letos.