Stavební spoření

5 stavebních spořitelen
působí aktuálně na českém trhu. Největší je Českomoravská stavební spořitelna, následují Buřinka (ČS), Modrá pyramida (KB), Raiffeisen stavební spořitelna a Wüstenrot. Ministr financí Miroslav Kalousek chce rozšířit možnost stavebního spoření na všechny finanční instituce.

4,885 milionu
takový byl počet smluv o stavebním spoření ke konci září roku 2010. Meziročně poklesl o 0,8 procenta

Stavební spořitelny se připravují na situaci, že po dalších chystaných změnách přestanou být pro klienty atraktivní. Novou parketu hledají v prodeji větší škály produktů svých mateřských bank. Trend je patrný i z intenzivních školení, jimiž nyní prodejci stavebních spořitelen procházejí.

"Stavební spořitelny vnímají trh i náladu ve společnosti a tlačí na své obchodní zástupce, aby se připravili na prodej ostatních bankovních služeb mateřských společností. Slibují si od toho, že i za méně příznivých podmínek jim to pomůže udržet byznys," říká Zdeněk Simaichl z poradenské společnosti Partners.

Spořitelny se obávají, že je chystaná podmínka utratit státní příspěvek, nebo dokonce všechny naspořené peníze na bydlení připraví o mnoho klientů. Po několika letech by tak mohly mít problém se získáváním levných zdrojů a přijít o svůj dosavadní klíčový byznys - úvěrování.

Návrh těchto omezení ve stavebním spoření připravuje ministerstvo financí a vláda jej má podle informací Hospodářských novin ve svém legislativním plánu už letos v červnu. Již od začátku letošního roku přitom stát snížil příspěvek na stavební spoření na 2000 korun ročně a zdanil jeho výnosy patnácti procenty.

Více produktů na více místech

Prodej větší šíře produktů než dosud řeší všechny stavební spořitelny. Například Modrá pyramida se chystá nabízet hypotéky mateřské Komerční banky. "Přesný harmonogram nemáme, ale začneme s tím během letoška," potvrzuje Jan Pokorný, šéf Modré pyramidy.

Podle něho se Modrá pyramida ve střednědobém horizontu soustředí také na finanční poradenství a bude klientům prodávat i jiné způsoby zhodnocení peněz než jen stavební spoření.

S produktovými novinkami přichází i Českomoravská stavební spořitelna. Své dosavadní portfolio, zahrnující spoření, úvěry na bydlení, fondy a rizikové životní pojištění, už v lednu rozšířila o majetkové a investiční životní pojistky. "Díváme se i na další možnosti. Na pozadí všech vynucených změn musíme hledat novou identitu. Tento proces teď akceleruje," podotýká Rostislav Trávníček, mluvčí ČMSS.

Snaha přimět prodejce stavebních spořitelen k prodeji produktů mateřských bank ovšem znepokojuje poradenské firmy, které mají vlastní zprostředkovatelské prodejní sítě. Může jim tím vzniknout další nečekaná konkurence.

Stavební spořitelny mají totiž skoro pět milionů klientů. "Tak silný klientský kmen je pro prodej zlaté vejce," souhlasí Simaichl.

Přeměna stavebních spořitelen v univerzálnější banky může zároveň vést k většímu souboji o klienty a ve finále zlevnit a zlepšit některé služby.