Dlouho avizovaná dopravní superkoncepce ministerstva dopravy je na světě. Ministr dopravy Vít Bárta na 29 stránkách textu a dalších 12 stránkách příloh rozebírá budoucnost české dopravy do roku 2025. Superkoncepci zveřejnil na stránkách ministerstva dopravy.

Jde o první zásadní strategický materiál předložený ministerstvem, který je výsledkem půlroční práce jeho nového vedení. Strategický materiál má dvě části, textová část nyní čeká na připomínky ostatních ministerstev.

"Dlouhodobým cílem je proto v rámci ‚Superstrategie‘ dokončení sítě dálnic a rychlostních silnic, které slouží ČR a zajišťují spojení se sousedními státy," stojí mimo jiné v koncepci.

Superstrategie podle ministerstva poprvé řeší komplexní problematiku rozvoje dopravního sektoru a naznačuje kromě směru dalšího rozvoje také směry koordinovaného rozvoje všech modů dopravy s prioritou podpory ekologických druhů dopravy. Systémovými opatřeními posiluje úlohu železniční dopravy jako páteřního druhu dopravy a vytváří nástroje k podpoře multimodální dopravy a veřejných logistických center.

V reálu to znamená, že Bárta by jako první dostavěl rád chybějící část úseku dálnice D8 přes České středohoří, rozestavěný úsek dálnice D3 u Tábora, rychlostní silnici R6 mezi Karlovými Vary a Chebem nebo dokončil spojení dálnice D1 s Polskem.

PPP na obchvat Prahy

Ve své studii se zabývá nejen plánem dopravy, ale také zdroji pro dopravní infrastrukturu, přičemž vyjmenovává i konkrétní stavby, kde by se mohly použít soukromé zdroje. Od projektů PPP, tedy spolupráce se soukromým sektorem, si resort slibuje příliv finančních prostředků pro plánovanou dopravní výstavbu.

Jedním z prvních tzv. PPP projektů by mohla být dálnice R35, spojující Hradec Králové s Moravou, která by měla odlehčit přetížené D1 a po jejíž výstavbě se již léta volá. Za přispění soukromého kapitálu budou financovány dvě nové části Pražského okruhu, úpravy se dočká také dálnice D1 v úseku Mirošovice–Kývalka a vzniknou nové silniční úseky D3 Veselí nad Lužnicí–Třebonín a R35 Opatovice–Mohelnice.

V rámci projektů spolufinancovaných soukromým sektorem se má nejdříve dokončit část Pražského okruhu v Běchovicích, který má být hotov do roku 2016.

Naopak jen tak nebude dostavěno spojení Hradce Králové s Polskem, které plánuje ministr až na rok 2021. Zcela vůbec se v koncepci neobjevuje pokračování R35 mezi Svitavami a Brnem, anebo na druhém konci téže komunikace její propojení od Hradce Králové k Liberci. A hudbou budoucnosti je i napojení dálnice D3 na Prahu přes Posázaví.

 

Podívejte se, které silniční, dálniční stavby a stavby vodní cesty chystá MD do roku 2025.


Po kliknutí se mapa zvětší.