Na nový Sharan si museli zákazníci počkat celých patnáct let. Za tu dobu podstoupil dva facelifty, kompletně obměnil motorovou nabídku, rozšířil výbavu, ale základ zůstal stále pevně ukotven v polovině devadesátých let. Teď ale přichází nová generace. Opět je vyráběná spolu se sesterským Seatem Alhambra, ale Ford Galaxy se od doby společného soužití přesunul do pozice tvrdé konkurence a navíc rozšířil nabídku o S-MAX. Má Sharan na to, aby MPV od Fordu sesadil z momentální vrcholné pozice?

Zákazník, který dnes přijde do salonu Volkswagen, má v podstatě ukrutně jednoduchý výběr. Ať má jakékoli požadavky, vždycky si může vybrat Golf. A jde jen o to, zda chce Golf S, Golf M, L, XL... Je to trochu nadsázka, ale podstatou designu všech nových modelů zůstává Golf-look vycházející z aktuální šesté (někdo by řekl pět a půlté) generace. Tedy přední světla zahraněná směrem dovnitř, maska chladiče tvořená jednoduchými chromovanými linkami, robustní stavba karoserie, bok ozdobený decentním prolisem a vzadu variace na diodové téma.

Sharan k tomu přidává ještě specialitku v podobě posuvných zadních dveří, jejichž pojezdová lišta není nijak výrazně maskovaná, ale siluetu auta neruší. Vnější zpětná zrcátka naštěstí velikostí spadají mezi běžné osobní vozy a nepřipomínají sloní uši. Silueta, která na fotografiích působí kvůli masivní kapotě trochu dvouprostorově, je v reálu mnohem uhlazenější a Sharan tak skutečně vzhledově navazuje na první generaci. Jak již bylo několikrát řečeno, největším problémem je záď, která je od menšího Touranu prakticky neodlišitelná.

Kdo v tobě přebývá?

Interiér Sharanu musí být každému, kdo někdy v nějakém Volkswagenu seděl, důvěrně známý. Ovládací prvky mi připomněly dětskou stavebnici Lego. Ne snad že by byly hranaté, ale stačí vzít volant, páčky, tlačítka, řadičku, mezi tím postavit větší či menší palubní desku a je hotovo. Ponechám stranou řeči o konzervativnosti a strohosti, VW prostě sází na to, že mu zákazníci k jiným značkám neodejdou, a tak jim vždy nabízí takový design, aby vše intuitivně našli. Prodeje dokazují, že to funguje.

Takže jediné, co Sharan od jeho menších brášků odliší, je nakonec tvar výdechů klimatizace a loketní opěrka, která je výškově stavitelná a zároveň slouží jako víko poměrně objemné schránky. Ergonomie je velmi dobrá, měkčení plastů zasahuje až ke kolenům, která mají rovněž prostoru dostatek. V podstatě jediný nedostatek, který bych vytkl, je ovládání intenzity klimatizace, které až příliš splývá s okolními tlačítky. Odkládací prostory jsou dimenzované zcela dostatečně, přihrádky ve dveřích pojmou i dvoulitrové lahve.

Samostatnou kapitolou jsou sedadla. Podobně jako v předchozí generaci, i tady je možnost pěti-, šesti- a sedmimístné konfigurace. Sedadla však už nejsou vyjímatelná, pouze se sklápí do podlahy. Náš testovaný vůz byl pětimístný a kromě dostatečného prostoru na všech sedačkách tak disponoval mamutím zavazadlovým prostorem. Pokud chcete utvořit plochu v rovině se dnem zavazadelníku, je třeba sedačky překlopit kolmo k předním opěradlům.

Vzhledem k nárůstu rozměrů oproti první generaci (Sharan je o 22 cm delší) se tak podařilo docílit lepší využitelnosti obestavěného prostoru. Z vlastní zkušenosti vím, že starý Sharan sice uvezl sedm osob, jejich zavazadla však nebylo kam dát. To je u druhé generace hračka. Nastupování rozměrnými posuvnými dveřmi dává Sharanu proti konkurenci jasné body navíc. Ani v těsnější skulině tak není problém s vystupováním či instalací dětské sedačky.

Střední (automatická) cesta

Testovaný vůz byl vybaven ideální kombinací na dlouhé trasy: dvoulitrový turbodiesel o výkonu 103 kW (140 k) a šestistupňová převodovka DSG. Po nastartování je patrný generační skok, který Volkswagen učinil s přechodem od systému čerpadlo-tryska k motorům Common Rail. Brumlání totiž do kabiny doléhá jen vzdáleně a lehké vibrace se velmi rychle uklidní. Ford je však s novými motory TDCi ještě o fous lepší.

Převodovka DSG je také důvěrně známá. Trochu mě zaskočilo, že i v navýsost rodinném voze, jakým je Sharan, si můžete dopřát kombinaci sportovního režimu a řazení pádly pod volantem. Tipuju, že tuto možnost asi využije jen málokdo.

Další pokrok jsem zaznamenal při hodnocení spotřeby. Se starým stopatnáctikoňovým 1.9 TDI PD se zpravidla dalo jezdit za osm a půl litru. Nový Sharan, ačkoliv je výrazně větší, zhubnul o třicet kilogramů a motor s převodovkou jsou ideálně sladěné pro úsporné cestování. Po městě se v závislosti na hustotě dopravy budete přepravovat za 6,9-8,1 litru, mimo město dosáhnete výborných hodnot kolem 5,7 litru. Dálniční rychlost odebírá po 7,6 litru na 100 km a ve výsledku tak není nemožné docílit spotřeby pod sedm litrů. A to se na ní ještě podepsalo mrazivé počasí, které prakticky eliminovalo vliv standardně montovaného systému Stop-Start.

To mělo bohužel také vliv na dynamické testy, které jsme museli oproti klasickým postupům trochu omezit. V hodnocení jízdních vlastností Sharan nepřekvapil ani nezklamal. Pochopitelně i přes sníženou hmotnost jde stále o silně nedotáčivý vůz s dobrým, ne však perfektním řízením. Při ladění podvozku se vážky zhouply přece jen na stranu komfortu, takže v zatáčkách na nerovnostech pocítíte vlnění zádi, zejména, pokud není zatížená. Ani na větších dírách či příčných prazích se nesetkáte s rázy do karoserie, ale celkový dojem vůči např. Fordu S-MAX byl lehce horší.

Akcelerace lehce pod jedenáct vteřin patří k průměru, nakonec pro zájemce o rychlejší svezení je tu stosedmdesátikoňové naladění téhož motoru. Brzdou provozu jistě nebudete, při předjíždění na dálnici či rychlejších manévrech je však třeba počítat s tím, že zátah ve vyšších otáčkách není tak silný jako u menších modelů.

Co vás jen napadne

S  tuhými mrazy se Sharan umí vypořádat navýsost dobře. Kromě vyhřívání zadního skla je tu možnost rychle odmrazit i sklo přední, jsou jím totiž vedené svislé odporové drátky, kterých si všimnete jen při soustředěném pohledu, a jejich funkci jsme využili hned několikrát. Stěrače už nejsou motýlkové jako v první generaci, ale klasické, bohužel však mají trochu problém s namrzáním.

Kromě toho jsme si užívali i rozměrného střešního okna s elektrickým ovládáním, vyzkoušeli jsme samočinné parkování, které je zejména v těsnějších prostorách k nezaplacení, a chválili jsme zpětnou kameru, jejíž čočka je dobře chráněná před zašpiněním. A to je jen část z příplatkové výbavy, kterou si do Sharanu můžete pořídit. Pokud si přejete elektrické ovládání posuvných a zadních dveří, je dostupné. Zklamala nás však navigace s pevným diskem, která trochu absurdně postrádá vstup USB. U auta za milión jde o korunovou položku, která by se měla montovat standardně.

A tím se obratně přehoupneme k jednomu drobnému problému. Když totiž přijde na placení za výbavu, vyhoupne se cena Sharanu skutečně vysoko. Když bychom připočítávali elektrické ovládání dveří, kožené čalounění, bezklíčové startování či adaptivní podvozek, dosáhla by celková kalkulace do míst, kde se už střetává s větším Multivanem.

Jak tedy odpovědět na otázku položenou v úvodu testu? Tam, kde Galaxy boduje řidičskou přívětivostí, kontruje Sharan o něco lepší ergonomií a posuvnými dveřmi. Pokud potřebujete převážet pět či šest pasažérů a dopřát jim adekvátní míru pohodlí, jde o dobrou volbu. Ale pokud zvažujete nákup prostorného rodinného vozu a nemusíte nezbytně vozit v kufru stovky litrů vzduchu, popřemýšlejte, jestli vám neudělá stejnou službu menší  a levnější Touran.

Plusy: spotřeba, prostorný interiér, posuvné dveře, bohatá výbava
Mínusy: cena příplatkové výbavy, ovládání intenzity klimatizace, absence USB

Základní cena: 928 400 Kč
Cena testovaného vozu: 1 105 700 Kč

Motor    přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem    1968 ccm
Výkon    103 kW (140 k) při 4200 ot./min.
Točivý moment    320 Nm při 1750-2500 ot./min.
Maximální rychlost    191 km/h
Zrychlení    10,9 s
Převodovka    šestistupňová aut. dvojspojková 
Spotřeba město/mimo/komb    6,9/5,0/5,7 l/100 km
Spotřeba během testu    6,8 l/100 km
Palivová nádrž    60 l
Délka x šířka x výška    4665 x 1800 x 1680 mm
Rozvor    2670 mm
Hmotnost    1803 kg
Zav. prostor min/max    885/2430 l