Pro miliardový byznys stavby českých dálnic nastává zlomový rok. Po pěti letech dálničního boomu se letos otevře jen necelých 24 kilometrů nových úseků a výhled na příští roky není o moc lepší. Loni přibylo 53 kilometrů nových dálnic.

Dálnice se už navíc nebudou stavět tak jako doposud. Nad plány zasednou týmy odborníků, kteří budou mít jediný cíl - navrhnout co možná nejlevnější variantu. Ministr dopravy Vít Bárta chystá také seznam dálnic, na jejichž stavbu bude klást v příštích letech důraz. Podle zjištění HN bude obsahovat například spojnici mezi Hradcem Králové a Olomoucí nebo jihočeskou D3.

Takzvanou superkoncepci, jak Bárta své plány sám nazývá, ponese ministr na jednání vlády už v lednu. Bárta kritizoval své předchůdce, že rozestavěli řadu úseků na úkor dokončení důležitých tahů. V Bártově novém plánu bude kromě důležité spojnice mezi Olomoucí a Hradcem, která uleví přetížené D1, také pokračování stavby velkého Pražského okruhu a jihočeské D3. Tedy alespoň těch částí, u nichž nebude problém získat povolení. Bártova superkoncepce má být výhledem za rok 2013.

V letošním roce se otevře část rychlostní silnice R6 mezi Karlovými Vary a Chebem.

"Částečné zprůjezdnění bude možné na jaře, úsek by pak měl být plně v provozu na podzim 2011," řekl mluvčí ministerstva Tomáš Ervín Dombrovský. Druhým letošním úsekem bude D1 mezi Hulínem a Říkovicemi a posledním je krátký úsek severočeské D8 mezi Lovosicemi a Bílinkou.

Letos se také poprvé za poslední roky rodí plány, jak na dálnicích ušetřit. Ministr Vít Bárta se rozhodl spolupracovat s Dopravní fakultou ČVUT. "Naše hlavní úkoly budou tři. Stanovíme normativy, aby šlo jednotlivé stavby mezi sebou dobře porovnávat, budeme se zabývat rozšířením mýtného systému a přepočítáváním PPP projektů," řekl Petr Moos z dopravní fakulty. Jedním z prvních konkrétních úkolů pro ČVUT bude navrhnout rozšíření brněnské D1 na tři pruhy.