Plány Saudů: 400 mld. USD

V přepočtu zhruba 7,7 bilionu korun činí hodnota investičního programu Saúdské Arábie na období let 2009-2013. Jeho hlavním cílem je diverzifikovat ekonomiku závislou na ropě. Zatím se program nedaří plnit.

Co se plánuje

Výstavba pěti nových měst (průmyslových center), kam se soustředí výroba spotřebního zboží, mrazicího zařízení či plastů. Kapacita ropných rafinerií se má zdvojnásobit.

Dovoz pracovních sil

Počet obyvatel Saúdské Arábie stoupne do roku 2015 skoro o šestinu a přesáhne 29 milionů. Stane se tak díky rozsáhlému importu kvalifikovaných pracovních sil, bez nichž nelze plánované projekty uskutečnit.

Saúdská Arábie se snaží vymanit z extrémně vysoké závislosti na vývozu ropy a budovat nová odvětví, v nichž by našla práci rychle rostoucí populace. Nyní Saúdové oznámili, že ve spolupráci s jihokorejským technologickým koncernem Digm založí svoji první automobilku.

Společný podnik s Korejci by měl spustit výrobu na počátku roku 2014, kdy začne výrobní linky opouštět model Sedan-I. Prodávat se bude od 9 do 12 tisíc dolarů (zhruba 173 až 231 tisíc korun).

O místě, kde bude automobilka stát, zatím není rozhodnuto. V úvahu připadá metropole Rijád nebo přístavní město Džidda.

Velice ambiciózní plány

V prvním roce by se mělo vyrobit kolem 50 tisíc vozů a poté se produkce každý rok zdvojnásobí. Alespoň takové jsou ambiciózní plány saúdské vlády.

"Chceme vybudovat vyspělé hospodářství založené na znalostech. Proto jdeme i do odvětví, která si zmonopolizovaly vyspělé země," uvedl pro německý list Handelsblatt prezident Královské saúdské univerzity v Rijádu Al-Othman.

Saúdský trh s osobními auty je podle Othmana perspektivní. Loni se na něj dovezlo kolem půl milionu nových osobních vozů.

"Sedan-I bude kompletován výhradně z dílů a součástek vyrobených v Saúdské Arábii," tvrdí hlavní technolog budoucí automobilky Said Darwish. Jak dodává, pouze při vývoji benzinových motorů (o objemu 1600 a 2000 cm3) budou využity poznatky jihokorejského partnera.

Saúdské modely se budou podle Darwishe podobat BMW a bez ohledu na nízkou cenu budou mít velice slušnou výbavu.

Společný podnik dostal do vínku základní kapitál půl miliardy dolarů (zhruba 9,6 miliardy korun). Z uvedené sumy poskytne desetinu královská univerzita, 30 procent jihokorejský partner a zbytek investoři z arabských zemí.

Skeptický pohled ze Západu

Saúdský záměr vybudovat vlastní automobilku je podle Ferdinanda Dudenhöfera z duisburského Centra pro automobilový výzkum velice smělý, ale nemá velké šance na úspěch.

Důvody? "Saúdské Arábii chybí pro auta vlastně všechno kromě pohonných hmot. Postrádá dodavatelské firmy v potřebné struktuře, chybí jí kvalifikovaní pracovníci i potřebné know-how. Pochybuji, že se jí podaří uvést do provozu životaschopnou automobilku s vlastní značkou," podotýká Dudenhöfer.

Podle něj by pro Saúdy bylo výhodnější, kdyby se drželi dosavadní strategie, tedy dál investovali do majetkových podílů v zaběhnutých automobilkách, což nemusí nutně být jenom v průmyslově vyspělých zemích.

Saúdové už na "svých" autech kutí. V polovině července byl v Džiddě slavnostně představen model Gazela, vůz v podstatě přestavěný z Mercedesu třídy G. Letos by se ho mělo vyrobit asi 20 tisíc kusů.Čína10 384

Výroba osobních aut v Asii
(rok 2009, v tisících)