Byly to vydařené Vánoce, pochvalují si obchodníci s rychloobrátkovým zbožím, především pak největší řetězce. Jejich předvánoční slevy v desítkách procent přilákaly ke kasám diskontů, supermarketů a hypermarketů víc lidí než loni. Řetězce mluví o zhruba šestiprocentním nárůstu předvánočních tržeb oproti roku 2009. Jenže vzhledem k velkému množství zboží, prodávaného na hraně zisku nebo i se ztrátou, budou výdělky těžko odpovídat růstu prodeje.

"Vánoční prodeje opravdu vypadaly lépe než loni. Ale ziskovost je minimální," říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka. Obchodníci ale mluví o úspěchu. "Letošní předvánoční nákupy předčily naše očekávání, jedná se opravdu o rekordní prodeje," tvrdí Lukáš Hora, mluvčí skupiny 55 hypermarketů a 225 supermarketů Albert (z pohledu loňských tržeb 43 miliard korun čtyřky na českém trhu). V Albertu údajně nakoupilo těsně před Vánocemi o téměř 20 procent víc zákazníků než ve stejném období loňska.

Prodejci neponechali nic náhodě a v honbě za zákazníkem nasadili velké slevy už týdny před svátky. Zlevnili tisíce položek, některé až o 70 procent. "Zákazníci mohli využívat slevy v desítkách procent po více než dva měsíce," uvádí mluvčí Tesca Eva Karasová. Oslovení obchodníci konkrétní čísla tají, uvádějí maximálně procentuální vývoj. "Údaje slouží jen pro naši vnitřní potřebu. Ale s vývojem prodeje jsme spokojeni," reaguje Michael Šperl za řetězec Kaufland, který spolu s Lidlem patří německé skupině Schwarz - jedničce českého maloobchodního trhu s loňským obratem 59 miliard korun.

Loni za celou skupinu deseti největších obchodních řetězců podle zjištění analytické firmy Incoma GfK klesly poprvé od počátku devadesátých let tržby - meziročně o tři miliardy na 309 miliard. Letošek nemusí být i přes vánoční nárůst lepší. "Ty nejrůznější akční slevy se mohou vymstít. Nárůst prodeje hypermarketů se jim projeví jen mírným růstem tržeb," říká Zdeněk Skála z Incomy.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru