Čínské hlavní město Peking v příštím roce výrazně omezí registrace nových motorových vozidel. Chce tak zmírnit rozsáhlé dopravní zácpy.

Vedení města napřesrok pustí na silnice pouze 240 000 nových vozů, což je zhruba třetina ve srovnání s letošním rokem. Informovala o tom agentura AP. Jak bude město vybírat, komu auto povolí zaregistrovat, ale agentura neuvedla.

Číňané to čekali, přihlašovali si auta jak diví

Veřejnost omezení registrací v Pekingu očekávala, což v závěru roku rozpoutalo automobilovou nákupní horečku. Minulý týden bylo v Pekingu zaregistrováno 30 000 nových vozidel, tedy minimálně třikrát více než obvykle.

Již před rokem se Peking pokusil boom nových aut zbrzdit - a uvalil kvůli tomu na nákup malých vozidel s obsahem motoru do 1,6 litru speciální daň.

Dopravní zácpy v Pekingu se v poslední době zhoršily. Ve městě je nyní registrováno 4,76 milionu vozidel ve srovnání s 2,6 milionu v roce 2005. Stoupají obavy, že dopravní zácpy zbrzdí růst města, protože komplikují pohyb obyvatel i zboží.

Jen jeden příklad: Letos v srpnu uvízla v obří dopravní zácpě auta mířící do hlavního města z autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. V koloně dlouhé na sto kilometrů, způsobené opravou úseku dálnice spojující Peking s oblastí Tibetu, strávili někteří řidiči i deset dní.

Auto, symbol postavení

Rostoucí čínská střední třída nicméně touží po vlastnictví automobilu, které je pro ni symbolem společenského postavení a nezávislosti. V minulosti se navíc Číňanům dařilo najít způsoby, jak úřední omezování dopravy obcházet, napsala AP.

Podle průzkumu společnosti IBM je Peking společně s Mexico City z hlediska dojíždění do zaměstnání nejhorším městem na světě. Téměř 70 procent pekingských řidičů v průzkumu uvedlo, že se již dostalo do tak velké zácpy, že bylo lepší automobil otočit a vrátit se domů.