Společnost Partners, největší finančně-poradenská firma v České republice s více než sto tisíci klienty, kupuje portál Peníze.cz. Hospodářským novinám to potvrdilo jak vedení firmy, tak zástupci současného majitele.

Člen představenstva Partners Tomáš Prouza, který byl náměstkem tehdejšího ministra financí Bohuslava Sobotky (ČSSD), se tak vrací na "místo činu". Z pozice šéfa Partners Media bude za rozvoj webu, který řídil na začátku tisíciletí, znovu zodpovědný.

Částku, za kterou investiční společnost Clareo a soukromý investor František Alexa Peníze.cz prodali není známa, ale podle všeho citelně překročila desetimilionovou hranici.

 


 


Tomáš Prouza v rozhovoru pro HN vysvětluje, jaké změny Peníze.cz čekají.

HN: Proč kupujete Peníze.cz?
Pokud dnes člověk nemá zbytečné desítky milionů, tak nemá šanci postavit větší úspěšný projekt. Rozumnější cesta je koupit něco, kde už nějaká komunita je a s ní začít pracovat. Komunikace není o budování brandu, ale o budování vztahu. A pro komunikaci s klienty je web nejpřirozenější nástroj.

HN: Co chcete nejdřív změnit?
Na Penězích.cz je měsíčně nějakých 150 tisíc lidí a web přitom nijak s komunitou nepracoval. To je myslím problém všech finančních webů - jsou stále primárně zpravodajské, nedělají s lidmi nic dalšího. Naše úvaha byla taková: Pojďme komunitu zvětšit – zde je prostoru hodně, myslím, že by Peníze.cz mohly získat pozici, jako měly kdysi na začátku.

Ještě výrazně důležitější je pro nás záměr s komunitou pracovat. Nabídnout jim aplikace, finanční kalkulačky a podobně. "Donutit" návštěvníky tomu, aby si na webu se svými penězi hráli, aby testovali, jaké obchody si mohou dovolit, jak to bude fungovat, kolik je to bude stát a být schopni část těch. kteří si takto hrají přitáhnout a nabídnout jim naši základní službu, či lije finanční poradenství.

HN: Ponecháte obsah zdarma nebo počítáte s nějakým druhem předplatného?
Zatím necháme obsah zdarma, časem můžeme přemýšlet nad placenými službami. Myslím si ale, že tady na to ještě není prostor.

HN: Je čtenářská obec kupovaného webu specifická?
Dnes si jen necelých dvacet procent lidí chodí na Peníze primárně číst články, přes osmdesát procent jde hledat informace o produktech, srovnávat si je a podobně.

HN: Ty na web nasměrují vyhledávače?
Ne zcela. Zhruba půlka přichází přímo z vyhledávače, půlka jde přes homepage. Ale jde o lidi, kteří nejdou primárně po článcích, ale zajímají je produktové věci. Základním receptem pro růst není ztrojnásobit obsah a mít tam deset nových článků denně. To myslím není cesta a ani to většina lidí nechce. Podle toho, jak se návštěvníci na Penězích chovají, je to o tom dát jim lepší nástroje, aby si sami vybrali a provedli srovnání. A pokud budou chtít dát jim šanci tu transakci udělat.

HN: Jak chcete využít velké sociální sítě, v první řadě Facebook?
Máme vymyšleno pár základních aplikací. Máme připravenou docela hezkou online hru s tématem finanční svoboda. Uživatel zjistí, zda dokáže chytře nakládat s penězi a zjistí, jestli je schopen být nezávislý. To na Facebook patří – hrát si, bavit se, ale chceme taky donutit lidi trochu přemýšlet. O to se snažíme s Českou televizí v cyklu Krotitelé dluhů. Jde o to s lidmi zatřepat, říct jim „Proboha vzpamatujte se, nebo skončíte úplně stejně jako ti, které vidíte na obrazovce.“



HN: Co bude hlavní vklad Partners?
Zaměstnáváme pět analytiků na různé produkty. Na pojištění, investice, hypotéky. A ti dělají spousty srovnávaček, doporučení, připravují užitečné nástroje a to je spousta věcí, ke kterým se můžeme jednoduše dostat. To je přidaná hodnota, výhoda, ze které chceme těžit. To Peníze dosud neměly a ani na jiných webech to nenajdete. Kdo si dnes může dovolit mít vlastní analytiky? To při daných financích prostě nejde. Nabídneme také spolehlivá data, interaktivitu, schopnost dát zájemcům jednoduché doporučení.

HN: Jaké jsou zdroje dat?
Spolupracujeme se všemi finančními institucemi. Například když banky mění podmínky pro hypotéky, tak nám to říkají tak dva týdny dopředu, aby se na to distribuční síť připravila. My to „neproflákneme“, to by nás neměli rádi, ale máme prostor s informací pracovat, vše si připravit a v okamžiku zveřejnění již nabídnout přidanou hodnotu. Vidíme přes celý trh.

HN: Kdo je váš největší konkurent, s kým se chcete poměřovat?
Z logiky věci vždy Peníze.cz budeme srovnávat se servery Finance a Měšec. To jsou tři finanční weby, které tvoří obsah, nejsou to jen „překlápěné“ články jako na Finance. Vždy se mi líbil Měšec, mají velmi dobrého šéfredaktora a weby vždy stojí na lidech.

HN: Budete měnit zaměření webu?
Trošku obsah doladíme. Dnes je tam příliš mnoho investic a málo běžných lidských věci. Nabídneme víc poradenských věcí – jak si vybrat, na co si dát pozor, co mají dělat, když u nich zazvoní exekutor. Když se podívám na čtenost jednotlivých článků, je jasné, že tohle lidé chtějí. Chceme také nabídnout možnost sledovat online celé portfolio. Dnes jsou weby, kde můžete sledovat své investice, akcie, fondy, ale nikdo neumožní zároveň nastavit, že máte stavební spoření, penzijní připojištění, pojistku či nastavit opačný tok peněz – tedy že splácíte hypotéku či úvěr.
Chceme, aby klient na jednom místě mohl nastavit všechno co má a měl dokonalý přehled o svých penězích. Dneska lidé často ani netuší co všechno vlastní a jak se jim „to“ chová.

HN: Nemůže provázání s Partners ohrozit nezávislost serveru?
Zadání je: Peníze.cz zůstávají nezávislé médium, nebudou tam vycházet PR články o Partners.

 HN: Cíle návštěvnosti?
Chceme se ze současných 150 tisíc návštěvníků dostat na 250 tisíc.

HN: A co finanční ukazatele?
Byly doby, kdy firma prodělávala 200 – 300 tisíc měsíčně a akcionáři to „lepili.“ Dnes už Peníze.cz vykazují provozní zisk, ale celkově ještě prodělávají. Chceme se dostat na černou nulu. Pro mě je strašně smutné, že Peníze.cz mají menší inzertní obrat, než když jsem z nich roce 2004 odcházel.