Tříčlenné vedení vídeňského letiště ve Schwechatu musí opustit své funkce kvůli výstavbě nového letištního terminálu Skylink. Náklady projektu se totiž zdvojnásobily skoro na miliardu eur (zhruba 25 miliard Kč) a dokončení se oddaluje. Média mluví o debaklu a obřím stavebním skandálu. Trojici šéfů odvolala v noci na čtvrtek dozorčí rada.

O důsledcích nákladné stavby nového terminálu pro šéfa vídeňského letiště Herberta Kaufmanna a další dva členy vedení Ernesta Gabmanna a Gerharda Schmida jednala dozorčí rada od středy přes 14 hodin. Poprvé se sešla už před dvěma týdny, tehdy ale rozhodnutí odložila. Vídeňské letiště patří k úspěšným firmám. Jeho provozní zisk se za tři čtvrtletí letošního roku zvýšil o 15 procent na 95,2 milionu eur, tržby stouply o 6,3 procenta na 397,8 milionu eur.

Podle smluv měli dosavadní šéfové zůstat ve svých křeslech do roku 2014. Kaufmann musí funkci opustit do konce roku. Panovaly obavy, že mu bude letiště muset dát milionové odstupné, s radou se nakonec dohodl na 350.000 eur (8,8 milionu Kč). Na letišti bude zřejmě dál působit jako poradce.

Do konce příštího roku Kaufmanna ve funkci nahradí šéf dozorčí rady Christoph Herbst. Mezitím se vypíše výběrové řízení. Herbst patří k prominentním právníkům. Vystupoval v několika známých hospodářských kauzách v Rakousku a byl i advokátem obětí Josefa Fritzla, který léta věznil ve sklepě svou dceru, znásilňoval ji a měl s ní sedm dětí.

Také Schmid a Gabmann skončí ve svých funkcích předčasně. Zůstanou v nich do konce příštího roku. I na jejich pozice bude výběrové řízení. Herbst v noci řekl, že cílem změn je zachování kontinuity ve vedení letiště a nastartování nového začátku. Uvedl, že i když má odvolaná trojice za projekt terminálu odpovědnost, dozorčí rada neshledala žádné trestněprávní pochybení.

Stavbu terminálu Skylink kritizoval rakouský účetní dvůr, který je obdobou českého Nejvyššího kontrolního úřadu. Původně měl projekt stát kolem 400 milionů eur a už měl být hotov. Loni se kvůli bujícím nákladům, které šplhají k miliardě eur, budování zastavilo. Panovalo i podezření na korupci. Vedení letiště na jaře uvedlo, že Skylink začne fungovat v prvním pololetí roku 2012 a měl by stát kolem 830 milionů eur. Terminál má být dlouhý 270 metrů. Má mít rozlohu 76.000 metrů čtverečních, 17 výstupů do letadel a 64 odbavovacích přepážek.

Debata o případném odvolání vedení se táhla v Rakousku týdny. Podle komentátorů se vlekla hlavně proto, že je v pozadí politika. Trojice šéfů pochází ze sociální demokracie, zasedali třeba jako poslanci v zemském parlamentu či bývali v někdejší zemské vládě. Herbst je naopak blízký nynějšímu lidoveckému dolnorakouskému hejtmanovi. Komentátoři ale dodávají, že není žádný straník, takže by měl zůstat nezávislý.