Obří, šestadvacet metrů vysoká vrata se pomalu dávají do pohybu. Jednotlivé části unikátního zařízení od britského dodavatele se posouvají po mohutných kolejnicích a skládají se elegantně za sebe tak, aby vytvořily prostor, jímž pronikne do budovy dopravní letadlo Boeing.

Otevírá se před námi letecká opravna Job Air Technic na letišti v Ostravě-Mošnově. Na ploše rozhlehlého hangáru stojí osm letadel a zhruba kolem poloviny z nich kmitají firemní zaměstnanci. Mechanici, specialisté na avioniku, ale i pomocný personál.

Mošnovský Job Air patří mezi největší letecké servisní opravny ve střední Evropě. Využívá výhod zdejší téměř čtyřkilometrové přistávací dráhy i dalších specifik.

"Pozice v srdci Evropy zlevňuje našim zákazníkům dopravu, neexistují zde žádné restrikce týkající se kapacity vzdušného prostoru, využíváme i dalších nízkých nákladů," vypočítává Rakušan Robert Wanek, který má provoz velkodílny na starosti. "Jen úroveň znalosti angličtiny není v týmu na vysoké úrovni."

Boeing 737 je v Mošnově jako doma

Job Air Technic se specializuje na lehkou údržbu a servis vzdušných strojů. K nejčastěji servisovaným modelům letadel zde patří Boeingy 737 (nejrozšířenější velký dopravní letoun na světě), Saaby 340 a 2000 nebo kunovický L 410.

"Vedle základního běžného předepsaného servisu provádíme například také boroskopii motorů nebo zabrušování lopatek," vysvětluje jeden z vrchních mechaniků Marcel Foltas. "Třeba u motorů máme přesné postupy, co můžeme ještě udělat my a co se už musí poslat do výrobního závodu."

Kromě běžných typů letadel přistane občas v Mošnově i mimořádný "produkt". Například Boeing 737 v úpravě pro pouhých šest pasažérů. Majitelé, převážně miliardáři z východní Evropy, mají na palubě těchto strojů veškerý myslitelný luxus, včetně van s vířivkou nebo kinosálů. Dovnitř takového stroje se ale nedostaneme, jejich majitelé si publicitu nepřejí.

Hangár spolkne i Jumbo Jet

V hangáru na ploše 1680 m2 se v jednu chvíli může směstnat až osm Boeingů 737, obří posuvná vrata však umožňují, aby budova "spolkla" i obří Jumbo Jet – Boeing 747.

"Zatím na jeho opravu nemáme licenci, ale pracuje se na tom," říká Hana Georgianová z mateřské společnosti CCG. Jediný běžný dopravní stroj, který se do hangáru nedostane (těsně), je nejnovější obří Airbus A380.

S opravami letadel začínala firma před 15 lety na ostravském letišti za mnohem skromnějších podmínek, supermoderní hangár vyrostl v Mošnově až před dvěmi lety. Budova stála miliardu korun a byla nominována na stavbu roku 2008.

Samotná servisní činnost odstartovala na českých strojích L 410, slušný rozjezd pak firmě umožnily přestavby strojů Saab 340 a 2000 z verzí pro přepravy osob na verze nákladní. "Unesou až čtyři tuny nákladu – a přesně takový typ na trhu chyběl," uvádí Hana Georgianová.

Pomohl krach Sky Europe

Dnes pracuje pro Job Air Technic 230 zaměstnanců, z toho přibližně 190 mechaniků. Mezi pracovníky je často slyšet slovenština. "Zhruba třetinu technických pracovníků tvoří Slováci, ale máme tady i Mexičana," upřesňuje Wanek, podle něhož zamířila do Mošnova spousta slovenských mechaniků po krachu v Bratislavě sídlících nízkonákladových aerolinek Sky Europe.

Do Mošnova ovšem přicházejí za prací i specialisté z celé České republiky, často bývalí zaměstnanci armádního letectva. "Má to logiku. Profese leteckého mechanika je natolik specifická, že bychom jich tolik na Ostravsku nesehnali," říká Wanek

Určitý "mezinárodní rozměr" letectví je patrný například na Marcelu Foltasovi. Jako avionik už pracoval v Bangladéši, Kongu či Jihoafrické republice. Nejdelší čas ale strávil v keňském Nairobi, kde opravoval zejména české L 410. "Úroveň jejich a našich technických standardů se samozřejmě vůbec nedá srovnat, na opravy tam místní specialisté používají kde co." I na menším letišti na východu Afriky však nečekaně potkal kamaráda – pilota ze stejného severomoravského městečka.

Akciová společnost Job Air Technic je dceřinou společností firmy CCG, která se kromě servisu letadel věnuje pravidelné (Central Connect Airlines) i nepravidelné (Central Charter Airlines) přepravě, výcviku pilotů na speciálním simulátoru (Let´s Fly) a zabezpečení provozu. Rozhodující podíl ve firmě drží skrze investiční skupinu Geofin ostravský finančník Daneš Zátorský. Ani firmě se nevyhnuly propady tržeb v souvislosti s hodpodářskou recesí a poklesem poptávky po letecké přepravě. Nicméně už v příštím roce společnost plánuje otevřít obří leteckou lakovnu, která by ji měla umožnit stát se konkurenceschopnější a nabídnout klientům více služeb na jednom místě.