O co dražší benzín, o to větší boj o zákazníka. Většina čerpacích stanic okamžitě reagovala na sebemenší zvýšení svých nákupních cen. Na druhé straně ale řada pump prodává řidičům pohonné hmoty za částky srovnatelné nebo i nižší, než za kolik vůbec dodávají na trh své produkty rafinérie. Koncové ceny v Česku se tak liší až o čtyři koruny.

Průměrná cena litru benzinu Natural 95 k 5. prosinci byla podle dat kartové společnosti CCS 31,59 korun. Kvůli růstu cen ropy se tento týden očekává zdražení pohonných hmot v Česku o korunu až o korunu padesát za litr.

Před dvacítkou pump jedné z nejlacinějších tuzemských sítí - Tank ONO - se tvoří dlouhé fronty - včera byl litr benzinu i nafty k mání za 29,50 korun. Jinde přitom, třeba u čerpací stanice Benziny v Praze-Újezdě na dálnici D1 stál včera litr benzinu 33,60 korun.

Většina pumpařů přitom nakupovala od velkoobchodníků podle informací HN za ceny v rozmezí 29 až 30 korun. To znamená marže v rozmezí možná od nuly až po tři nebo čtyři koruny z jediného litru.

Nekalá konkurence?

Experti z renomovaných petrolejářských firem tvrdí, že jde o nekalou konkurenci pochybných obchodníků nebo dovozců benzinu ze zemí, jako je Rakousko nebo Německo.

V době, kdy ceny na legálním trhu dramaticky rostou, mají prodejci nezdaněných paliv doslova žně. Nakupují paliva laciněji než řádná konkurence. "Jde o vyloženě zarážející ceny. Z nemalé části je prodejci mohou dosahovat jen díky nákupu od pochybných dovozců," říká šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.

Jenže samotným pumpařům dosud nikdo nákup nezdaněných paliv nedokázal, přestože v rukou policie skončilo už několik skupin podvodných dovozců a obchodníků. A laciné pumpy, jako je třeba Tank ONO, mají vlastní vysvětlení.

Žádný podvod, jen nízká marže, říká pumpař

"Není v tom žádný podvod. Díky nízkým cenám máme vysoké prodeje a stačí nám tedy z litru jen minimální marže," tvrdí spolumajitel Tank ONO Petr Ondra.

Nejlacinějším pumpám závratně rostou prodeje právě v situací, jako je tato - kdy vlivem drahé ropy výrazně rostou velkoobchodní ceny na celém trhu. Částky, za které prodávají rafinérie benzin a naftu, se totiž kalkulují vzorcem, sestaveným podle aktuální ceny na burze, kurzem koruny a jednotnou prémií.

Je-li vysoká cena na rotterdamské burze, musí o danou částku upravit cenu všichni distributoři. Česko má navíc nyní jednu smůlu - k vnějším cenovým vlivům, jako je drahá ropa a kurz dolaru, se přidal i místní nedostatek nafty, způsobený snížením produkce v litvínovské rafinérii po páteční nehodě.

"V celém regionu je nedostatek nafty, nepomůžeme si ani dovozem od našich partnerů v sousedních zemích," říká Jan Duspěva, obchodní ředitel firmy Čepro, která je jedním z největších distributorů paliv v Česku.

Kolik stojí benzin v Evropě

S výjimkou Německa mají všechny okolní země benzin i naftu levnější než Česko. Většině velkých dopravců se proto vyplatí tankovat v zahraničí.

Zdroj: Eurostat