Pražský magistrát i stavební firma Metrostav slibují, že tunelový komplex Blanka, který má ulevit motoristům v dopravou přetížené metropoli, bude zprovozněn v prosinci 2012. Jenže server iHNed.cz zjistil, že to vůbec není jisté – brání tomu podmínky stavebního povolení na tunel Blanka.

To totiž jednoznačně říká: Blanka nemůže být zprovozněna dříve, než severní okruh kolem Prahy přes Suchdol a Březiněves, který má spojit teplickou E55 s chomutovskou R7. A zatímco tunely Blanky jsou už téměř proraženy, severní část pražského okruhu přes Suchdol nemá ani platné územní rozhodnutí. A proti Blance bude mít zpoždění nejméně pět let.

Podmínka číslo 83

Navázanost vnitřního Městského okruhu (tedy Blanky) a vnějšího Pražského okruhu nařizuje podmínka číslo 83 stavebního povolení pro úsek Špejchar-Pelc Tyrolka, která doslova říká: "Stavba bude koordinována s výstavbou MO SAT 2a, SAT 2b, stavbou 9515 Myslbekova - Prašný most, stavbou 0080 Prašný most - Špejchar a se stavbami PO č. 518 a 519 tak, že citované stavby PO musí být zprovozněny nejpozději se zprovozněním uvedených staveb MO."

Stavební povolení pochází z listopadu 2006. V té době již přitom bylo zřejmé, že Pražský okruh do té doby stát nebude. „Podmínka byla převzata z podmínky č. 94 Územního rozhodnutí, vydaného 8.7.2002,“ uvedl vedoucí speciálního stavebního úřadu pražského magistrátu Jiří Archmann, který je pod stavebním povolením podepsán.

Podmínka se tam přitom dostala po zásahu občanského sdružení EKO Břevnov. To o provázanost obou staveb požádalo v připomínkovém řízení na základě studie Ústavu dopravních informací, podle níž by Blanka po zprovoznění bez okruhu přivedla do centra města mnohem víc aut než současná severojižní magistrála. „Jižní spojka má dnes 90 až 105 tisíc aut za den, křižovatka na Malovance by měla zatížení 125 tisíc aut za den,“ říká právník sdružení Aleš Ohrablo.

Měli by požádat o změnu stavby

Jak je ale možné, že magistrát dal do stavebního povolení podmínku, o které jednoznačně věděl, že není možné ji splnit při dodržení současného termínu otevření? Archmann na to i přes přímý dotaz neodpověděl.

Podle právníků, které server iHNed.cz oslovil, by nyní měl investor, kterým je hlavní město, požádat o změnu stavebního povolení. „Měl by podat projektovou dokumentaci změn stavby a projednat ji s účastníky řízení. Ti pak mají samozřejmě i právo odvolání,“ říká advokátka Sandra Podskalská z advokátní kanceláře Šikola a partneři.

Magistrát si přitom hlavu s tím, že podmínka ve stavebním povolení brání zprovoznění stavby bez hotového obchvatu Prahy, hlavu neláme. Podle Archmanna není změna stavebního povolení vůbec nutná a tunel Blanka bude dokončen a uveden do provozu podle původních termínů. A to kličkou. Město totiž zahájí takzvaný zkušební provoz – a ten potrvá do doby, než bude okruh kolem Prahy dokončen. Tedy klidně i deset a více let.

„Pro dopravu, která bude vedena v tunelech, je zkušební provoz stanoven přímo zákonem z důvodu ověření vlastností a funkčnosti stavby,“ uvedl Archmann, podle něhož minimální ani maximální dobu trvání zkušebního provozu zákon nestanoví. „Jeho délku bude stavební úřad určovat zpravidla s přihlédnutím k žádosti stavebníka nebo k požadavku dotčeného orgánu," dodal.

Najde se odvážný soudce?

Oslovení právníci nad Archmannovým vysvětlením kroutí hlavou. „Je to obcházení zákonů,“ říká Ohrablo.

„Zprovoznění může znamenat i zkušební provoz. V tom případě by měly být minimálně v režimu zkušebního provozu obě stavby, tedy jak tunel Blanka, tak zmiňovaná část pražského okruhu přes Suchdol,“ dodává Podskalská s tím, že podmínka stavebního povolení by nebyla splněna, pokud by jedna stavba byla v běžném či zkušebním provozu a druhá ve stavu, kdy se ještě nezačalo ani stavět.

I podle Michaela Nováka z advokátní kanceláře Rutland Ježek je tento případ ukázkou obcházení zákona. Ten totiž sice u tak velkých staveb opravdu umožňuje zkušební provoz, jehož délka není limitována. Ale - jak je v uvedeném případě vidět - lze tuto výjimku zneužít v případech, kdy by uvedenou stavbu nebylo možné normálním způsobem zkolaudovat.

„Úmyslem zákonodárce nebylo uvést do plného provozu, ale odhalit případné chyby,“ poukazuje Novák s tím, že pokud bude v tomto případě uvedena Blanka do provozu, lze očekávat případné žaloby. „Ale nedokážu si představit soudce, který by poté, když už se bude jezdit, ten zkušební provoz zase zakázal,“ podotýká.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru