Největší evropská automobilka Volkswagen (VW) se snaží v Německu prosadit i na poli energetiky. Ve svém závodě v Salzgitteru začala tento týden se sériovou výrobou domácích tepelných elektráren, které mají kromě vyhřívání objektů dodávat také proud do sítě. První tyto minielektrárny už fungují v Hamburku. Do konce roku jich prý bude uvedeno do provozu kolem 30 a ve větším množství přijdou na trh příští rok.

Domácí elektrárny založené na dvoulitrovém motoru na plynový pohon, kterým VW vybavuje i své modely Touran a Caddy, vyrábí automobilka výhradně pro hamburskou společnost Lichtblick. Ta je podle jejích vlastních údajů největším dodavatelem ekologického proudu v Německu. Zařízení jsou určená pro velké rodinné domy, společenství bytů nebo komunální zařízení jako školy či školky, které mají roční spotřebu tepla minimálně 40.000 kilowatthodin (kWh).

Za instalaci každé jednotky zákazník zaplatí od 5000 do 8500 eur (zhruba 124.000 až 210.000 Kč). Ta nadále zůstane majetkem firmy Lichtblick, která bude zajišťovat její provoz, údržbu a dodávky plynu. Smlouva se uzavírá na deset let, přičemž vypovědět ji odběratelé mohou nejdřív po dvou letech.

Za teplo uhradí cenu, která se počítá podle ceny plynu na trhu, a k tomu budou odvádět měsíční paušál za provozní náklady. Za každou kWh vyprodukované elektřiny dostanou oplátkou až 2,5 centu (asi 62 haléřů), které se jim budou odečítat z ceny tepla. Dodavatel slibuje energetickou úsporu až o 40 procent oproti běžné produkci tepla a elektřiny.

"Chceme tak postupně změnit energetické prostředí v Německu," prohlásil sebevědomě předseda představenstva společnosti Lichtblick Christian Friege. Během šesti let by firma chtěla prodat 100.000 těchto elektráren do sklepa. Jejich společný výkon by se pak rovnal dvěma jaderným elektrárnám a při propojení by vytvořily největší virtuální plynovou elektrárnu v zemi, tvrdí Lichtblick.

Volkswagen vidí ve výrobě těchto agregátů příležitost, jak proniknout do jiného odvětví. Ročně plánuje postavit 10.000 těchto zařízení, což zajistí 160 pracovních míst v Salzgitteru ležícím nedaleko centrály VW ve Wolfsburgu. Na spolupráci s Lichtblickem se německá automobilka, které patří i mladoboleslavská Škoda Auto, domluvila už loni.