Na 96. kilometru dálnice D47 u Hranic na Moravě měl podle původních plánů a schválené stavební dokumentace stát most pro přechod zvěře – tzv. ekodukt. Přestože však nakonec Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od jeho stavby upustilo, proplatilo za jeho stavbu téměř sto milionů korun.

Z faktur, které na svém webu zveřejnilo Hnutí Duha, vyplývá, že ekodukt měl stát původně 270 milionů korun. A ačkoli vůbec nestojí, firma Skanska si na něj vyfakturovala 91 milionů korun, které ŘSD proplatilo.

„Je to evidentní podvod za desítky milionů,“ uvedl Miroslav Kutal z Hnutí Duha. To již podalo na policii trestní oznámení.

Místo betonu studie

Naopak Tomáš Mráček z ŘSD, který je pod fakturami podepsán, tvrzení Hnutí Duha označuje za nesmysl. „Most tam fakturován nebyl, nešlo tam kilo betonu,“ uvedl serveru iHNed.cz.

Ekodukt byl sice podmínkou, díky které ministerstvo životního prostředí s projektem dálnice před pěti lety souhlasilo. ŘSD však od roku 2007 usilovalo o jeho zrušení, což se mu nakonec loni povedlo. A prosadilo, aby se místo drahého mostu postavily lacinější migrační koridory pro zvířata. 

Stát tak podle Mráčka nakonec dvě třetiny plánovaných nákladů ušetřil. „Faktury mají krycí listy a na nich je přesně uvedeno, co bylo zaplaceno,“ dodal Mráček.

Z uvedených peněz se podle něj platily především migrační studie a vypracování projektů na vybudování náhradních koridorů. „Například náhradní tůňky, oplocení pro navádění živočichů a další práce spojené s tímto řešením,“ uvádí Mráček.

Ve fakturách je jen ekodukt

Faktury, které Hnutí Duha na svém webu zveřejnilo, však hovoří pouze o stavbě ekoduktu. „Ekodukt v km 96,400... provedená a převzaté práce po valorizaci 91,05 milionu korun,“ uvádí Zjišťovací protokol o provedených pracech z října 2008.

Kutal navíc upozorňuje, že uvedené faktury byly proplaceny ještě předtím, než ministerstvo životního prostředí změnu projektu povolilo. „Není vykoupný metr pozemku, není vidět jediná úprava. ŘSD nám ani neposkytlo žádný z projektů, které byly z jeho peněz zpracovánx,“ dodává.

„Dodatečné výmluvy, že faktury sice proplatili, ale ne za fiktivní stavbu, která je na nich uvedená, nýbrž vlastně za něco úplně jiného, nepůsobí moc věrohodně,“ uvedl Kutal.

Hnutí Duha poukázalo ještě na jednu problematickou stavbu na D47: dálniční most přes polní cestu o necelý kilometr dál.

Skanska v rozporu se stavebním povolením použila jednodušší a lacinější způsob výstavby - dostala však zaplaceno 30 miliónů korun, tedy částku za původně navrženou náročnou konstrukci.

Špatná pravidla

Ekologická organizace také upozorňuje, že současná pravidla proplácení umožňují stavebním firmám, aby skrývaly dodatečné marže, a jsou patrně jedním z důvodů vysoké předraženosti českých dálnic.

Ředitelství silnic a dálnic sice prohlašuje, že přechody pro zvěř prodražují výstavbu českých dálnic. Ale ve skutečnosti byly od roku 1999 postaveny pouhé čtyři zelené mosty. "Stály dohromady 0,2 procent z peněz, které vláda během posledních jedenácti let utratila na budování dopravní infrastruktury," upozorňuje Kutal.

Obě sporné stavby se nacházejí v oblasti Moravské brány, kde je velmi dobře průchodná krajina. Proto má podle Hnutí Duha smysl právě zde umožnit zvířatům putovat z Beskyd a Slovenska do sudetských pohoří, aby se sem mohli i nadále vracet téměř vyhubení rysi a další vzácné šelmy.

"Vlci a rysi jsou v našich lesích potřební zejména pro udržení správného množství jelenů a srnců, kteří v lesích každoročně působí škody za miliardy korun," uvádí Hnutí Duha s tím, že se investice do zelených mostů finančně vyplatí.