Kdo o nástrahách e-komerce ví, nemá se čeho bát. Některé pasti navíc patří spíše do oblasti obecně oblíbených omylů.

Reklamace

Internet znamená snadnou možnost nakoupit zboží levně, v zahraničí i od menších prodejců v Česku. S touto svobodou se ale pojí riziko komplikovaného uplatnění reklamace. Nejméně příjemnou variantou je, když prodejce ukončí svou činnost dříve, než vyprší záruční doba zboží. V takovém případě je nutné kontaktovat živnostenský úřad a chtít informace o tom, kde lze vyřešit závazky zkrachovalé firmy. U značkového zboží je ale většinou možnost vyřídit reklamaci přímo v autorizovaném servisu.

(Ne)bezpečí

Nejčastějším důvodem, proč se lidé brání nákupům na internetu, je obava o bezpečí jejich soukromých informací a čísel platebních karet. Ze stejného důvodu je v Česku stále nejoblíbenějším způsobem platby dobírka, tedy zaplacení při převzetí zboží. Ve skutečnosti je ale riziko, že vás někdo okrade v průběhu nákupů na internetu, menší než šance, že přijdete o peněženku v přelidněném nákupním centru.

Shopaholismus

Nutkavé nakupování je oblíbeným terčem vtipů v televizních seriálech, ale nízké ceny zboží na internetu a zejména v zahraničních e-shopech s oblečením mohou opravdu vyvolat nakupovací mánii, na kterou nemusí být vaše peněženka úplně připravená. K přehnanému utrácení může svádět i logická úvaha
o tom, že při větším nákupu se sníží vliv poštovného na celkovou cenu nákupu.

Blokované peníze

Nákup v zahraničním e-shopu se v podstatě neobejde bez mezinárodní platební karty, která navíc musí podporovat platby přes internet. Placení kartou je sice v jádru bezpečné a případné zneužití karty lze úspěšně reklamovat, ale přesto se při zpracování plateb mohou objevit problémy. Nejobvyklejším a poměrně nepříjemným zádrhelem v případě zahraničních nákupů je dvojitá blokace prostředků.

Poštovné

Hon za skvělými cenami může v případě internetových nákupů snadno narazit na nepříjemnost v podobě poštovného. U menších dárků může cena poštovného výrazně ovlivnit výhodnost celého nákupu i při dopravě po České republice. Cena za zásilku se pohybuje běžně kolem padesáti až sta korun za ty nejmenší možné balíčky.

DPH a clo

Nákupy v zahraničí jsou spojené s nepříjemnými formalitami - clem a daní z přidané hodnoty. Dobrou zprávou ale je, že pro nákupy v rámci Evropské unie není nutné DPH ani clo řešit díky jednotnému evropskému trhu. Mimo Evropu je ale nutné při hledání dárků připočítat k ceně v e-shopu další částky. DPH cenu zvedne o 20 procent, clo u oblečení je nejčastěji 12 procent, ale třeba digitální fotoaparáty nebo sluchátka se obejdou bez cla. Daním a clům se nicméně dá vyhnout. Stačí, když hodnota zásilky ze zemí mimo Evropskou unii nepřesáhne limit 150 eur (asi 3800 Kč).

Doprava

Doprava zboží ze skladu internetového obchodu k zákazníkovi je zejména před Vánoci kritickou částí nákupního procesu. Nejvíce problémů způsobuje pomalá dodávka, kdy prodejce a přepravní služba nezvládnou dostat zboží k zákazníkovi do Štědrého dne. Tento problém lze vyřešit hlavně včasnou objednávkou. To znamená nakoupit právě teď, zejména pokud chcete nakupovat v zahraničí. Většina internetových obchodů nabízí možnost expresních dodávek, které jsou dražší, ale poskytují větší míru záruky včasného doručení. Největší problémy lze čekat v případě, že bude před Vánoci hustě padat sníh, který komplikuje nejen silniční dopravu, ale také dopravu leteckou.

Deprese z českých cen

Největší nepříjemností, která zájemce o vánoční dárky v internetových obchodech čeká, je nepoměr mezi cenami zboží v Česku a zahraničí. Tento nepoměr není jen mýtem, ale smutnou realitou hlavně u některých typů zboží, hlavně u značkového oblečení, parfémů nebo potřeb pro děti. Například v Česku populární značka Next sice nedávno oznámila plošné snížení cen svých produktů v českých obchodech, ale rozdíl oproti ceně v librách je stále vysoký. V internetovém obchodu Nextu to pak vypadá, že jedna libra stále stojí 40 korun místo třiceti.

Regionální omezení

Nejméně příjemnou součástí nákupů v zahraničních e-shopech je zjištění, že vybrané zboží nelze dopravit do České republiky. Regionální omezení má dvojí podobu. Velká část internetových obchodů v zahraničí do České republiky zboží vůbec neposílá. To se týká zejména menších a specializovaných e-shopů. To, zda obchod obslouží
i české zákazníky, lze zjistit v informacích o obchodě nebo v dodacích podmínkách. Pokud ale obchody do Česka posílají, často automaticky nabídnou přepočet cen zboží na koruny nebo na dostupnost zaslání upozorní českou vlaječkou, jako například obchod oldnavy.gap.com.

Pseudo aukce

Jarda koupil PlayStation 3 za jednu korunu. Opravdu to jde! Takhle vypadají reklamy na aukční servery s placenými příhozy, které pod názvem aukce skrývají obyčejnou loterii. Celý systém funguje tak, že si zákazník nakoupí balíček příhozů. Cena za jedno přihození je několik korun, podle způsobu platby a objemu nakoupených příhozů. Po každém příhozu Předmět, který se ve výsledku “prodá” za pár korun, může na celkovém počtu přihození přijít na tisíce korun. Vítěz takové aukce může získat výrobek za výhodnou cenu, i když není zdaleka tak nízká jako “vydražená hodnota” předmětu. Na levný nákup vítěze se navíc složilo svými příhozy několik dalších zájemců. A provozovatel aukce vydělal několikanásobek hodnoty draženého předmětu.

Podrobnější informace o každé z těchto pastí a řadu dalších článků o nákupech on-line najdete v úterním vydání HN v příloze Internet: Největší nákupní dům světa.