Tým britských konstruktérů začne v lednu stavět vůz Bloodhound, se kterým se v roce 2012 pokusí překonat nejen světový rekord, ale také magickou hranici 1000 mil v hodině (1609 km/h).

Rekord má Bloodhound, připomínající spíše raketu než osobní vozidlo, pokořit na ploše vyschlého jezera v Jihoafrické republice. Ve spolupráci s tamní vládou začalo již asi 300 místních lidí připravovat trať o délce 20 kilometrů a šířce kilometr a půl. Tu musejí velmi pečlivě zbavit i drobnějších kamenů, protože by mohly při obrovské rychlosti vůz poškodit. Pomoci by jim měli i britští nadšenci.

Šéf projektu Richard Noble hledá v odlehčeném inzerátu v pondělních London Times "mezi budoucí generací inženýrů dobrovolníky, které láká vedro a tvrdá neplacená práce… S možným výskytem škorpiónů".

Inzerát má odkazovat na text, jejž údajně před sto lety v novinách otiskl polárník Ernest Shackleton, když hledal dobrovolníky pro jednu ze svých expedic. Ve svém inzerátu Shackleton psal, že "bezpečný návrat z Arktidy není jistý".

Zametání pouště by nemělo být tak nebezpečné jako polární expedice.

"Dobrovolníci se musejí sami o sebe postarat, ale životní náklady tam nejsou moc vysoké. Je to šance podílet se na něčem výjimečném," řekl Noble BBC. Podle fotografie zveřejněné na BBC se však zatím na úklidu trati podílejí místní, zřejmě za nepříliš vysokou mzdu.

Vláda půjčila motory ze stíhačky

Richard Noble si na nedostatek sponzorů nemůže vůbec stěžovat. Zájemců z řad firem je prý více, než kolik reklamní plochy na trupu Bloodhoundu bude k dispozici, řekl serveru BBC.

Projekt Bloodhound je součástí rozsáhlejšího programu propagace vědy v britských školách.

Vůz poháněný hybridním raketovým a tryskovým motorem ze stíhačky Eurofighter-Typhoon se pokusí pokořit rekord z roku 1997. Tehdy vůz Thrust SuperSonic překonal poprvé rychlost zvuku a dosáhl 763 mil za hodinu (1228 km/h). Rychlost zvuku je zhruba 1225 km/h.

Tři lidé, kteří se zúčastnili posledního rekordu, jsou nyní na straně konkurence, včetně řidiče Andyho Greena, hlavního aerodynamika Rona Ayrese i samotného ředitele Richarda Nobleho, jenž jako řidič vytvořil nový rekord v osmdesátých letech.

Dva motory ze stíhacího letounu Typhoon zapůjčila zdarma britská vláda. Na konstrukci se podílejí významní výrobci letadel. Hampson Industries postaví zadní část vozidla, zatímco Lockheed Martin vyrábí 90 centimetrů široká kola. Každé bude vážit 97 kilogramů. Nedávno se k týmu přidala také firma Cosworth, výrobce motorů formule 1.