Letecká společnost Qantas objevila "lehké anomálie" u dalších třech motorů kontrolovaných Airbusů A380. Než budou dokončeny prohlídky, žádný další do vzduchu nevzlétne.

"U dvou obřích letadel byl na motorech nalezen olej tam, kde by neměl být," řekl šéf australské aerolinky Alan Joyce. Odborníci teď zkoumají, co je toho příčinou.

Podobná vada stála také za čtvrtečním nouzovým přistáním jednoho ze strojů flotily v Singapuru, připomíná server BBC News. Při výbuchu jednoho ze čtyř motorů Airbusu A380 bylo poškozeno i křídlo letounu a jeho části dopadly na území Indonésie.

Již po prvních testech joyce uvedl, že chyba je rozhodně na straně britské společnosti Rolls-Royce, která motory typu Trent 900 do letadel dodává.

Jak ředitel Qantasu podotkl, jde o součástky staré pouhé dva roky, i proto se musí důkladně prošetřit, proč olej uniká.

"Jsou to nové motory v nových letadlech a v takové fázi by neměly vykazovat žádné problémy. Naznačuje nám to ale, na co se máme soustředit," prohlásil Joyce.

V současnosti technici prohlížejí všech šest obřích letounů, kterými aerolinka disponuje. Jejich kontrola by měla trvat minimálně prý dalších 72 hodin. Do té doby zůstanou uzavřeny v hangárech a na jejich pravidelných spojích je nahradí stroje jiné.

"Stále věříme v rychlý postup... mělo by to trvat dny a ne týdny," dodal Joyce s tím, že jasnou prioritou je absolutní bezpečnost letu a tudíž čas v tomto ohledu nehraje hlavní roli.

Vyšetřovatelé navíc stále pátrají po části turbínového kotouče, který se ve čtvrtek z motoru ulomil a dopadl někam na ostrov Batam. Věří, že jim pomůže pochopit podstatu problému a možná tak úplně objasní, proč k poruše došlo. Ve hledání jim pomáhají také místní obyvatelé.

Na ohlášení poruchy Airbusu A380 reagovaly i další letecké společnosti. Singapurské aerolinie i německá Lufthansa kvůli kontrolám své stroje stáhla na několik dní z provozu. Tento týden ale již opět létají.

Související