Australská společnost Qantas uzemnila všech šest svých Airbusů A380 poté, co jeden z nich musel po vážné závadě nouzově přistát. Podle šéfa aerolinek Alana Joyce zůstanou tyto obří dopravní letouny na zemi „tak dlouho, jak to bude potřeba“.

„Budeme velmi opatrní až do chvíle, než zjistíme, co se vlastně stalo,“ zdůraznil.

"Ještě jsem v šoku"

Airbus A380 společnosti Qantas směřující ze Singapuru do Sydney se 433 pasažéry a 26 členy posádky na palubě musel nouzově přistát v úterý kvůli vážné závadě motoru.

Krátce po vzlétnutí selhal stroji jeden ze čtyř motorů. „Seděl jsem hned vedle druhého motoru, který explodoval asi deset minut po vzlétnutí. Slyšel jsem velkou ránu,“ popsal BBC jeden z cestujících Lar Sandberg.

Poté se letadlo začalo třást „Jsem ještě trochu v šoku. Cestuji hodně, ale takhle hodně jsem se vyděsil poprvé,“ dodává DJ, který směřoval do Autsrálie na turné po místních klubech.

„Slyšeli jsme ránu, podíval jsem se z okna a viděl menší oheň,“ doplňuje pro The Australian německý pasažér Ulf Waschbusch.

Neobvyklý klid

Ačkoliv letoun by měl i s jedním poškozeným motorem dokázat bezpečně pokračovat, vyvolala nehoda velkou paniku mezi pracovníky aerolinek a okamžitě se stala hlavním tématem ve světových médiích. Po výbuchu totiž části trupu spadly na zem, kde je našli obyvatelé indonéského ostrova Batam. Místní televize pak přinesly záběry červeno-bílých desek s logem „letícího klokana“, které jasně ukazovaly na poškození stroje společnosti Qantas.

První vážná závada na obřím A380 přinutila stroj k nouzovému přistání - čtěte ZDE

Zatímco na zemi vypukla panika, přímo na palubě prý personál situaci zvládl s přehledem. „Všichni byli neobvykle klidní. Nikdo nijak nešílel,“ popisuje  Waschbusch.

„Pilot motor vypnul, požádal o přednostní přistání a vrátil se do Singapuru,“ popsala další akce mluvčí aerolinek Olivia Wirthová.

Ohořelý motor

"Nevím, co přesně se stalo s těmi troskami a proč části motoru spadly na zem," komentoval neštěstí Joyce s tím, že příčiny havárie se vyšetřují. Podle mluvčí je však zřejmé, že na vině je chyba motoru dodaného společností Rolls-Royce. I fotografie ukazují, že levý vnitřní motor je výrazně poškozen a podle reportérů světových médií z něj stoupá kouř.

"Když jsme vystoupili z letadla a viděli ten ohořelý motor, bylo to docela děsivé," uzavírá Sanberg.

Společnost Qantas patří k nejbezpečnějším aerolinkám na světě – za devadesátiletou historii nezaznamenala jediné fatální zřícení svého letounu. V letce čítající 191 letadel má šest strojů A380, brzy by měla dorazit dodávka dalších 14.