Rozporuplné reakce vyvolávají kandidáti hnutí Tea Party týden před doplňujícími volbami do Kongresu Spojených států. Deklarují, že bezvýhradně věří ve svobodné podnikání, odborníci se však obávají jejich případného chování v Kongresu a vyzývají k obezřetnosti.

Podle mluvčího Tea Party Adama Brandona hnutí bojuje proti "čekatelům na podporu", jako jsou bohatí jihofloridští pěstitelé cukrové třtiny, kteří dlouhodobě spoléhají na vládní pomoc, nebo společnosti Citibank a General Motors, které dostaly od státu ohromné záchranné balíčky.

"Největší obavy máme z toho, aby si vláda nešla na ruku s velkým byznysem. Je to totiž indikátor toho, že jdou ekonomické a osobní svobody stranou. Spousta firem si ve skutečnosti svobodný trh nepřeje," dodává Brandon.

Před blížícími se volbami do amerického Kongresu se většina lidí z vrcholného byznysu zasazuje o drtivé vítězství Republikánské strany. Podnikatelské skupiny, jako je Americká obchodní komora, která vždy podporovala republikány, už dlouho namítají, že prezident Barack Obama a demokraty ovládaný Senát jsou "antipodnikatelští". Za republikány, jejichž volební kampaň je založena na programu snížení daní a odstranění regulací, kandidují někteří vlivní členové hnutí Tea Party, jako je například slibný Rand Paul z Kentucky.

Tyto priority by se mohly jevit jako podobné cílům podnikatelů. Například právě kandidát na senátora Rand Paul kritizuje centrální banku (Fed) a ve své kampani brojí proti federálním záchranným balíčkům určeným bankám a automobilkám. Většina podnikatelů jeho program podporuje. Otázky se ale vznášejí nad tím, do jaké míry podnikatelské lobby vyhovují další programové agendy kandidátů Tea Party - od vzdělání přes imigrační politiku až po obchodní či průmyslové daně a dotace.

"Tea Party nedělá Republikánskou stranu propodnikatelskou," říká bývalý republikánský kongresman a současný lobbista Vin Weber. "Oni jsou nacionalisté a pohled Tea Party na ekonomiku je velkou neznámou. Ti, kdo si přejí imigrační reformu a liberální politiku, budou zklamáni."

Norm Ornstein, politolog z American Enterprise Institute, varuje, že přestože se korporátní Amerika na některých otázkách s Tea Party shodne, mohl by být vysoký byznys paradoxně zklamán zvolením politiků, jejichž hlavní prioritou je snížení role státu.

"Pojďme tomu zabránit! Vysoký byznys není komunita, která by nenáviděla vládu," vyzývá Ornstein. "Vláda je pro podnikatele partnerem. Tea Party je protivládní populistické hnutí, takže je i proti státním investicím do vzdělání, které podnikatelé potřebují," dodává.

Skupiny, jako je Americká obchodní komora, připouštějí, že podporují zcela neznámé kandidáty. Přední lobbista komory v Kongresu Bruce Josten říká, že je ještě příliš brzy na to hodnotit, jaký bude mít Tea Party vliv na republikány v Senátu. Zejména na ty, kteří nebudou voleni letos a budou vůči svým novým kolegům ztrácet kvůli své umírněnosti.

"Někteří členové Tea Party vnímají část podnikatelské komunity jako součást zavedeného washingtonského establishmentu, který řada z nich nenávidí," říká Josten. "Podnikatelská komunita by měla více zapracovat na kultivování pracovních vztahů, které dnes nejsou samozřejmostí," dodává.

Většina podnikatelských lobbistů ve Washingtonu v současné době věří, že zvolení nových republikánských kandidátů změní status quo Kongresu. Doufají nicméně, že se kandidáti Tea Party po zvolení umírní a přizpůsobí se republikánskému establishmentu.

 

Další články FT otištěné v HN na www.ekonomika.ihned.cz/ft

NÁVRAT K TRADICI
Nejznámější podporovatelka Tea Party Sarah Palinová se svým synem na mítinku hnutí v Phoenixu.
FOTO: BLOOMBERG

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru