Středočeskému kraji vysychají příjmy a bude muset omezit dotace na hromadnou dopravu, konkrétně autobusovou. Kvůli vládním škrtům očekává v kapitole na dopravní obslužnost propad o 150 milionů korun.

"V extrémním případě hrozí, že dopravci zdraží od příštího roku až o tři koruny na kilometr," oznámil v pondělí novinářům hejtman David Rath (ČSSD). Tuto sumu pak dopravci rozpočítají na cestující a promítnou do jízdného. Dotace na autobusovou dopravu jsou nastaveny tak, aby tato nebyla prodělečná zhruba při třetinové obsazenosti.

Sami dopravci upozorňují: Pokud kraj neobjedná méně dopravy, hrozí zvýšení jízdného až o polovinu. Jestliže se nyní pohybuje průměrné autobusové jízdné kolem koruny za kilometr, cestující by v tomto případě napříště zaplatili o třicet až padesát haléřů za kilometr více. Omezení dopravy na druhou stranu ale znamená, že lidé v některých oblastech mohou zůstat úplně bez spojení.

Zdraží se? Část cestujících zase uteče

"Ze zkušeností vyplývá, že zdražení o deset procent přinese jen šest procent peněz, protože řada cestujících odejde," uvedl František Neterda, předseda Asociace dopravních a spedičních společností, která sdružuje dopravce ve středních Čechách.

Ti proto budou v úterý s úředníky kraje i hejtmanem jednat. "Budeme chtít vědět, jakým způsobem to navrhuje kraj řešit a zda sníží rozsah objednané dopravy," řekl Neterda, podle něhož by se situace měla řešit kompromisem. Snížit tedy jak objem dopravy, tak zdražit jízdné.

Kraj už dluží i za letošek

Kraj již nyní dluží středočeským dopravcům zhruba šest procent oproti nasmlouvaným úhradám. "Navíc máme ve smlouvě i to, že uhradí zvýšené náklady na pohonné hmoty. To se také nestalo," upozorňuje Neterda.

Kromě dopravců chce kraj jednat i s vládou, jak situaci řešit a možnému razantnímu zdražení zabránit. "Obracíme se na vládu, aby tuto věc zohlednila, neškrtala tak drasticky, aby nemuselo dojít k tak dramatickému zdražení," řekl Rath.

Kraj se podle něho bude také snažit dopravu "racionalizovat". Například tak, že na úsecích, kde je možné využít ve stejném čase vlak i autobus, půjde dotace pouze na vlakový spoj.

Jízdné do škol Rath ale hradí dál

Hejtmanství přispívá ročně 900 milionů korun na vlakovou dopravu a tuto částku nelze kvůli desetileté smlouvě s Českými dráhami snížit. Na provoz autobusů přispívá kolem 750 milionů korun. Podle Ratha může tato dotace kvůli vládním škrtům klesnout až na 600 milionů korun.

Na druhou stranu platí za pacienty v nemocnicích a lékárnách, které spravuje, regulační poplatky a hradí jízdné středočeským školákům. Přestože po květnových volbách pravidla poskytnutí příspěvku zpřísnil a lidé o něj musejí složitěji žádat, vydá na ně desítky milionů.