Současný Avensis jistě udělal krok vpřed, co se designu týče, přesto jde stále o velmi konzervativní vůz. V černé metalíze na šestnáctipalcových litých kolech působí důstojně, ale oko příliš nezaujme. To však může být i přednost, pokud si případný majitel libuje v neokázalosti. Ostatně vše důležité o vzhledu vozu již bylo řečeno v předchozích textech, které najdete v seznamu testů.

Pokud se týká interiéru, také mu dominuje černá barva, což je ovšem poněkud na škodu. Palubní deska je tvořena díly s tvrdým i měkčeným povrchem, které však mají totožný vlnkovaný vzor. Trochu zbytečně je měkčená vrchní část, nikoli ta, s kterou řidič přichází do styku koleny – u jiných automobilek tomu však nebývá jinak. Celek je velmi dobře zpracován, ale působí trochu ponuře, zasloužil by něčím ozvláštnit. Stříbrný plast středové konzoly na to nestačí.

Toyota AvensisTaké ergonomie je na velmi dobré úrovni, ovladač palubního počítače dostal kromě obligátního kolíčku i tlačítko na volantu, zamrzí ale absence trojbliku. Navigace má dotykový displej s velmi pohlednou grafikou, ale poněkud složitým ovládáním. Volant by mohl mít o centimetr či dva menší průměr. A ještě jedna zdánlivá maličkost, která mě ale zarazila hned na počátku: do ruky jsem dostal klasický nesklopný klíč s vysokým potenciálem na prodření kapsy. V době, kdy se standardem ve střední třídě začíná stávat bezklíčové startování, je tohle šetření na nepravém místě; auto tím dost výrazně ztrácí image vozu pro střední manažerskou vrstvu.

Sedadla jsou poměrně pohodlná, mohla by mít o něco tužší výplně, také bočním vedením zrovna nehýří, ale na druhou stranu Avensis není typ vozu, který by potřeboval něco jako Recara. Zavazadlový prostor je příkladně pravidelný a díky podlaze v rovině s prahem snadno přístupný, zadní opěradla lze sklopit jedním pohybem také táhly od pátých dveří.

Tichý šetřil

Jak už bylo v úvodu řečeno, auto pohání vznětový motor o objemu dva litry a výkonu 93 kW (126 k), podobně jako u konkurence tedy podladěná, úspornější verze. Točivý moment činí průměrných 310 Nm a dynamika je odpovídající: zrychlení na 100 km/h za přesně deset vteřin a maximální rychlost rovných 200 km/h. Jeho velkou předností je kultura chodu, do dobře odhlučněné kabiny nijak výrazně nezasahuje, pouze pokud otáčky spadnou pod 1300, jsou ve voze cítit menší vibrace.

Dvoulitrový turbodiesel je vysloveně předurčen pro delší cestování po dálnici a ani rychlosti kolem 180 km/h mu nedělají problém, v tomto tempu je však výraznější hluk od zpětných zrcátek. Pokud jde o spotřebu, ve městě se pohybuje kolem 8,5 litru, mimo město spadne na výborných 5,4 litru, dálniční limit znamená 6,2 litru na sto kilometrů a s touto hodnotou jsme také celý téměř devítisetkilometrový test zakončili. Při delším nájezdu a menší touze šlapat Toyotě na krk toto číslo ještě určitě spadne, šedesátilitrová nádrž tak zaručuje dojezd přes tisíc kilometrů.

Toyota AvensisJestli ale něčím Avensis rozhodně nevyniká, je to odhlučnění podběhů. Stačí, abyste přejeli po rozsypaných kamíncích při kraji vozovky a od blatníků se ozve hlučné bubnování. V jinak tichém voze to opět vytváří dojem „úspory za každou cenu“, i na tlumicích hmotách.

Podvozek Avensisu je laděn vysloveně komfortně, je spíše měkký, v zatáčkách se výrazněji naklání a těžký motor pod kapotou dá velmi rychle najevo touhu opustit zákrutu po tečně. S tím koresponduje i řízení, které je sice měkké, ale postrádá zpětnou vazbu a celkově působí velmi elektricky. Toyota tím jasně říká, že pro svižnou, neřkuli sportovní jízdu na okreskách si musíte vybrat někde jinde. Řazení sice probíhá po poměrně dlouhých, ale jasně vymezených drahách, jen dorazy jsou lehce gumové. Chod pedálů se obejde bez výhrad.

Cenový boj

Jak ale obstojí proti konkurenčním nabídkám zvýhodněná verze Business Navi? Je postavená mezi stupni výbav Luna a Sol, proti Luně přidává zatmavená zadní skla, zadní parkovací kameru, navigaci s mapami Evropy, postrádá však samostmívací vnitřní zrcátko a dešťový senzor. S testovaným motorem bez filtru pevných částic DPF (dodává se za příplatek 20 000 Kč) vyjde na 634 900 Kč, za metalízu se připlácí 15 000. Součástí základní výbavy je mj. sedm airbagů, palubní počítač, systémy ABS, EBD + BA, stabilizační systém VSC, dvouose nastavitelný multifunkční volant, tempomat, audiosystém s Bluetooth a přehráváním MP3 a dvojzónová automatická klimatizace.

Mezi konkurenci můžeme zařadit např. Ford Mondeo kombi, který nabízí motor 2.0 Duratorq 103 kW (140 k) ve výbavě Titanium za zvýhodněnou cenu 659 900 Kč, postrádá však oproti Avensisu zatmavená okna, navigaci i parkovací kameru. Motor je ale standardně dodáván s filtrem DPF, ve výbavě najdeme i dešťový senzor, samostmívací vnitřní zrcátko plus vyhřívání a elektrické sklápění těch vnějších. Zbylá výbava se zhruba shoduje, i Mondeo má 7 airbagů včetně kolenního pro řidiče.

Dalším kandidátem je Mazda 6, u níž díky momentální slevě najdeme model 6 s karoserií kombi a motorem 2.2 MZR CD 95 kW (129 k) ve výbavě TE od 629 900 Kč, opět se ale musíme obejít bez navigace, tmavých skel i parkovacích senzorů, které jsou doménou vyšších výbav. Mazda nabízí šest airbagů, tempomat, dvouzónovou klimatizaci, dešťový senzor, přehrávač s měničem na 6 CD, elektrické vyhřívání a sklápění vnějších zrcátek a sedmnáctipalcová litá kola, filtr DPF je standardem.

Opel nabízí Insignii Sports Tourer v akční nabídce Edice 111 vycházející z výbav Sport a Cosmo, u které s motorem 2.0 CDTI 96 kW (130 k) dostanete adaptivní bi-xenonové světlomety, navigaci s přehrávačem, Bluetooth handsfree a elektricky sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Opel nenabízí parkovací kameru, výbava Cosmo však zahrnuje tempomat, parkovací asistent, osmnáctipalcové ráfky, elektrické ovládání pátých dveří, zatmavená zadní okna a samostmívací zrcátko. Po odečtení bonusu činí cena Edice 111 za Insignii ST 660 200 Kč.

Volkswagen Passat Variant se již blíží generační obměně, aktuální cena výbavy Business s motorem 2.0 TDI 103 kW (140 k) je 725 100 Kč. Passat postrádá parkovací asistent a navigaci, má však bi-xenonové adaptivní světlomety, řada dalších doplňků je k dispozici v akčním paketu za 15 000 Kč. Passat je vybaven šesti airbagy, automatickou klimatizací a filtrem DPF.

Citroën C5 Tourer stojí s motorem 2.0 HDi 105 kW (143 k) v akčním ceníku výbavy Dynamique 634 900 Kč, má sedm airbagů, postrádá však parkovací asistent. Také u C5 najdeme zatmavená zadní skla, filtr DPF, dvouzónovou klimatizaci a přehrávač s připojením Bluetooth, navigace je však za příplatek 26 500 Kč.

Renault Laguna Grandtour Dynamique s motorem 2.0 dCi 110 kW (150 k) je momentálně v akční nabídce již od 569 900 Kč, dostanete dvouzónovou klimatizaci, navigaci TomTom, bi-xenonové adaptivní světlomety, sedmnáctipalcová litá kola a parkovací senzor. Specialitou Renaultu je prodloužená záruka 5 let, motor má standardně filtr DPF, některým zákazníkům ale nevyhovuje kontroverzní design přídě, který by mohl lehce napravit nedávný facelift.

Domácí Škoda Superb kombi má stejný motor 2.0 TDI jako Passat, v základní výbavě Comfort  s klimatizací a sedmi airbagy stojí 649 900 Kč, jako jediná postrádá litá kola.

Abychom tedy nezabíhali do přílišných detailů: pokud vybíráme vůz kombi ve střední třídě, Avensis nabízí momentálně velmi dobrý mix výbavy Business Navi za konkurenceschopné ceny, je však třeba vzít v potaz absenci filtru pevných částic, za který se připlácí. Toyota Avensis osloví především milovníky komfortní jízdy a konzervativního vzhledu postrádajícího větší nápaditost. I přes slabší motor dokáže poskytnout solidní dynamiku při nízké spotřebě.

Je otázka, zda to bude stačit – často i drobnosti, které konkurence umí zvládnout lépe, dokážou zákazníky odradit, a u Avensisu jde o nedostatky, které by přitom šlo snadno napravit. Zda si ve zvýhodněné edici získá větší přízeň, je tedy ve hvězdách. Výběr ve střední třídě je skutečně převeliký.

Plusy: spotřeba, grafika navigace, sklápění zadních opěradel, komfort jízdy
Mínusy: odhlučnění podběhů, absence trojbliku, nesklopný klíč, mdlý interiér

Základní cena Avensis 2.0 D-4D Business Navi: 634 900 Kč
Cena testovaného vozu:  649 900 Kč

Motor     přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem     1998 ccm
Výkon     93 kW (126 k) při 3600 ot./min.
Točivý moment     310 Nm při 1800-2400 ot./min.
Maximální rychlost     200 km/h
Zrychlení     10,0 s
Převodovka     manuální šestistupňová
Spotřeba město/mimo/komb     6,6/4,3/5,2 l/100 km
Spotřeba během testu     6,2 l/100 km
Palivová nádrž     60 l
Délka x šířka x výška     4765 x 1810 x 1480 mm
Rozvor     2700 mm
Hmotnost     1635 kg
Zav. prostor min/max     543 / 1609 l