Řídí telefonní společnosti, banky, továrny nebo stavební firmy – a je jich i v Česku čím dál víc. Žen na vrcholných pozicích byznysu přibývá a jejich vliv roste.

Tou nejvlivnější je pro letošní rok opět generální ředitelka české pobočky Vodafonu, Kanaďanka Muriel Anton. Ve středu získala již potřetí za sebou první cenu v anketě Hospodářských novin 25 žen českého byznysu.

Ženy dnes tvoří už polovinu jejích podřízených. „Produktivita žen je obrovská. Mají totiž velmi málo času a umí si ho dobře zorganizovat. Jejich cena proto poroste,“ prorokuje Muriel Anton v rozhovoru pro HN.

Vítězky 2010

1. Muriel Anton
Vodafone Czech Republic
2. Libuše Šmuclerová
Ringier ČR
3. Magdalena Souček
Ernst&Young
4. Vladimíra Glatzová
Glatzová&Co
5. Eva Štěpánková
Ryor
6. Alexis George
ING ČR/SR
7. Andrea Ferancová-Bartoňová
Wood & Company
8. Jane Hannah
České Radiokomunikace
9. Vladimíra Papirnik
Squire, Sanders & Dempsey
10. Klára Starková
Generali PPF Holding
11. Taťána le Moigne
Google Česká republika
12. Jaroslava Haid-Járková
Henkel ČR
13. Sonia Slavtcheva
Home Credit
14. Marcela Hrdá
Česká pošta
15. Dita Stejskalová
Ogilvy Public Relations
16. Miloslava Trgiňová
OKD
17. Monika Horníková
GlaxoSmithKline
18. Jana Žižková
SAS
19. Jitka Schmiedová
Česká spořitelna
20. Barbora Stejskalová
T-mobile Czech Republic
21. Zuzana Řezníčková
ČEZ Prodej
22. Lucie Vorlíčková
Vorlíčková & Leitner
23. Věra Výtvarová
PwC Audit
24. Marcela Blachová Mikšová
Eiffage Construction ČR
25. Radka Pekelská
GE Money ČR

Druhé místo letos patří ředitelce vydavatelství Ringier Libuši Šmuclerové, na třetím se umístila Magdalena Souček z poradenské společnosti Ernst & Young.

Přestože obsazení prvních příček žebříčku nebylo až tak nečekané, dotyčné dámy se na předních pozicích v anketě umístily už loni. Překvapením ale byl vysoký počet nominací, který letos zahrnoval bezmála stovku úspěšných žen z řad topmanažerek i podnikatelek.

Skokankou roku se stala Monika Horníková, která od roku 2007 vede českou pobočku farmaceutické divize GlaxoSmithKline a v první pětadvacítce se objevila vůbec poprvé.

 

Podle personalistů přináší zaměstnávání žen-manažerek výraznou konkurenční výhodu. Jsou totiž obvykle kreativnější, a tedy schopny do firmy vnést nové nápady. A pokud je tým vyvážený - což ovšem platí i o rovnoměrném zastoupení různých věkových skupin - dokážou jej "stmelovat". Faktem také je, že přistupovat v přijímacím řízení k ženám stejně jako k mužům se firmám vyplácí - už jen proto, že si výrazně rozšíří okruh lidí, které mohou přijmout.

Konzultanti z oblasti personalistiky navíc nepochybují o tom, že zaměstnávání žen přináší i jiné výhody než jen pouhé rozšíření skupiny možných zaměstnanců. Konkrétní zkušenost popisuje Martin Vosecký, majitel poradenské společnosti Catro.

"Když jsme zhruba před rokem hledali vhodné kandidáty na pozici prodejce technických produktů v jedné strojírenské firmě, dívali se na nás nejprve trochu divně, když jsme jim tvrdili, že by v týmu mělo být zastoupeno mnohem více prodejců ženského pohlaví. Nakonec se nám ale podařilo k nim několik kandidátek umístit. Jak se dnes ukazuje, byla to dobrá volba. Ty ženy dosahují velmi dobrých výsledků," říká Vosecký a dodává, že v některých dovednostech jsou dotyčné pracovnice mnohem schopnější než jejich mužští kolegové.

Související