Americká internetová společnost Yahoo vytvořila ve třetím čtvrtletí čistý zisk 396,1 milionu dolarů (asi sedm miliard Kč), což je meziroční nárůst o 113 procent. Tržby se zvýšily o méně než dvě procenta na 1,6 miliardy dolarů (asi 28,3 miliardy Kč). Firma analytiky nenadchla a její akcie pouze hledaly směr. Sílí také názory, že ředitelka Yahoo Carol Bartzová by měla odejít.

Zisk na akcii činil 29 centů, a zvýšil se tak proti 13 centům před rokem. Výsledek ale zahrnuje i jednorázový příjem z prodeje webu HotJobs, který firmě přinesl 186 milionů dolarů. To je asi 13 centů na akcii. Pokud by se tento vliv nebral v úvahu, zisk na akcii činil pouze 16 centů.

Firma nedokázala téměř nic vytěžit ani z toho, že pořád ještě zůstává lídrem u zobrazované reklamy. Investoři proto na firmu i na Bartzovou tlačí, aby obnovila růst a pomohla i kurzu akcií podniku. Objevují se také další spekulace, že o Yahoo mají zájem firmy soukromého kapitálu.

Analytici v anketě agentury Reuters v průměru předpovídali, že Yahoo na jednu akcii bez jednorázových příjmů vydělá 15 centů. Většina analytiků proto hodnotí výsledky firmy poměrně jednoznačně: Yahoo je typickým příkladem toho, jak někdejší lídr internetu zaostává a nestačí držet krok s novými rivaly, jimiž jsou pro Yahoo především Google a v poslední době i síť Facebook.

"Ona už seděla v horkém křesle a já bych neřekl, že by se na tom něco změnilo," řekl analytik finanční společnosti Gleacher & Co Yun Kim, jehož cituje agentura Reuters. "Ty výsledky neukázaly žádné skutečné zlepšení," dodal.

O Yahoo měl před pár lety zájem Microsoft, který za jednu akcii firmy nabízel 33 dolarů. Dnes se akcie prodávají za méně než polovinu a většina analytiků poukazuje na to, že odmítnutí nabídky na převzetí od Microsoftu byla největší chyba, kterou vedení Yahoo mohlo udělat.

Informované zdroje tvrdí, že pokud by došlo na prodej firmy, musel by podnik asi nejdříve prodat svůj 40procentní podíl v čínské společnosti Alibaba Group. To by výrazně snížilo tržní hodnotu Yahoo, která dosahuje skoro 20 miliard dolarů, a případné snahy o prodej zprůchodnilo. Podíl v Alibabě je podle některých expertů zřejmě i jediný důvod, který Bartzovou zatím ještě drží v křesle šéfky Yahoo.

Čisté tržby, které neberou v úvahu klíčový ukazatel TAC (Traffic Acquisition Costs), dokonce mírně klesly a dosáhly 1,12 miliardy dolarů (asi 19,8 miliardy Kč). O rok dříve čisté tržby činily 1,13 miliardy dolarů a trh čekal, že firma je alespoň udrží, když už se jí je nepodaří zvýšit.


Položka TAC je v tomto odvětvím důležitým ukazatelem. Vyjadřuje výdaje, které firma platí partnerským webům. Jde většinou o příjmy z reklamy, o které se Yahoo s weby dělí. Stejným způsobem fungují i konkurenční podniky včetně Googlu.

Na čtvrté čtvrtletí firma předpovídá čisté tržby 1,125 až 1,225 miliardy dolarů. Analytici počítali s tržbami 1,26 miliardy USD.

Akcie Yahoo bezprostředně po zveřejnění výsledků začaly zpevňovat a po pár minutách měly zisk skoro tři procenta. Jakmile si investoři uvědomili výši tržeb a hlavně další výhled, akcie veškeré zisky odevzdaly a oslabily o více než dvě procenta. Nakonec se jejich kurz ustálil na 15,64 USD, což byl proti závěru v řádném obchodování nárůst o 0,97 procenta.