Bankovní data z karet až čtrnácti milionů klientů, včetně osobních informací a historie nákupů, údajně zneužíval největší německý poskytovatel kreditních karet Easycash a kvůli tomu byl i obviněn.

Skandál odhalila televizní společnost NDR, která informovala o tom, jak Easycash systematicky sbíral informace o svých klientech a používal je k propagaci vlastních věrnostních programů.

Easycash však tuto informaci později popřela. Bojovník za ochranu soukromí Johannes Caspar přiznal, že se žádné důkazy proti společnosti nenašly. Člen managementu Easycash Frank Wio uvedl, že se nad sbíráním a porovnávání dat klientů uvažovalo, ale že z toho nápadu nakonec sešlo. Pro Caspara je samotné plánování využití dat pro marketingové účely dost závažné na to, aby byla společnost Easycash držena pod dohledem.

Prodej citlivých dat

Největší německý poskytovatel kreditních karet podle reportáže NDR shromažďoval informace svých zákazníků o platbách v obchodech a na benzínových pumpách a na základě získaných dat vytvářel profily jednotlivých zákazníků. Ty pak prý zneužíval pro vlastní reklamní účely.

Stanice uvedla, že dokonce je firma zkoušela nabídnout i dalším firmám, které by informace o chování klientů přišlo až na 5000 eur za data o tisícovce klientů.

Za zneužití dat zodpovídá dceřiná společnost Easycash Loyalty Solutions. Ta spravuje 14 milionů debetních karet a zabývá se poskytováním věrnostních programů, voucherů a marketingového poradenství obchodním společnostem.

Zneužití zákaznických informací není prvním prohřeškem této společnosti. Už koncem září přišel deník Frankfurter Rundschau s informací, že Easycash si ukládá data o svých klientech. Tehdy uvedl, že mohla být zneužita data až 50 milionů klientů.

Podle deníku sbírala čas, datum, lokaci a velikost zákazníkovy transakce z nákupů v supermarketech. Na základě těchto dat pak bez vědomí klientů vyhodnocovala jejich úvěrovou spolehlivost.

Takové nakládaní s údaji, aniž by o tom zákazník věděl, německý zákon na ochranu osobních údajů (Bundesdatenschutzgesetz) zakazuje. Zákazník musí předem s použitím údajů souhlasit.

Úřady však s prohřeškem zřejmě nemohou nic dělat, pouze mohou udělit firmě pokutu, ale nemohou jí nařídit vymazání databází s "horkými" informacemi. Pokud tak zákazník nechce, aby firma data o jeho transakcích uchovávala, musí se obrátit přímo na Easycash a požádat, aby byly informace vymazány.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru