Umělkyně a fotografka z New Yorku, Sally Daviesová udělala zajímavý pokus. Letos v dubnu si koupila oblíbené Happy Meal u McDonald´s, ale místo konzumace s ním provedla experiment.

Nechala jídlo na tácku a pravidelně ho fotografovala po dobu šesti měsíců. Fotky průběžně zveřejňovala na serveru Flickr. Happy Meal projevilo neobyčejnou odolnost a za dobu sledování, jak je vidět z fotografií, se prakticky nezměnilo.

"Jediný rozdíl je, že to ztvrdlo na kámen," řekla Daviesová britskému listu Daily Mail. Po šesti měsících na hamburgeru není dokonce ani stopa po plísni. "Jídlo vypadá jako z umělé hmoty a divně se leskne," řekla deníku fotografka.


Někteří čtenáři na Flickru zapochybovali, zda se jedná o jeden a tentýž nedotčený Happy Meal, protože hamburger se na fotkách objevuje v odlišných úhlech.

Daviesová vysvětlila tento efekt putující housky jednoduše: "Jídlo mám na táce v mém bytě na polici. Když ho sundavám, abych ho vyfotila, klouže. Je tvrdé jako kámen na skleněném táce, takže samozřejmě, pohybuje se."

Propagace zdravé výživy

Fotografka, která patří mezi oblíbené umělkyně mezi celebritami (její díla se objevila třeba v seriálu Sex ve městě) vytvořila "Umělecký projekt Happy Meal", který se tak trochu zdá být propagační kampaní zastánců zdravé výživy.

Umělecký záměr Daviesové by navíc mohl být považován za plagiát, který získal větší pozornost médií, než originál. Už v březnu tohoto roku totiž spisovatelka Joan Bruscová udělala prakticky to samé, dokonce "sušila" Happy Meal celý jeden rok. I její fotografie ukazuje Happy Meal prakticky v nezměněném stavu, jen houska je poněkud seschlejší.

Zájem lidí o podobné pokusy je nemalý. Existují rozsáhlá diskusní fóra, kde lidé rozebírají, zda jsou podobně odolné i konkurenční hamburgery. Většinový názor diskutujících je, že"nezničitelné" jsou jen t od "meka" .

Mluvčí McDonald´s Theresa Riley podle AFP označila celý projekt za "naprosto nepodložený" a "z říše městských mýtů".

Hamburger se podle ní skládá jen z hovězího masa, soli a pepře, neobsahuje žádné konzervanty ani příměsi. "Naše menu jsou připravována z čerstvých surovin," dodala.

Podle odborníka na výživu citovaného deníkem Daily Mail není možné, aby čerstvě zpracovaný hamburger po půlroce či delší době takhle vypadal, pokud by se s ním nemanipulovalo nebo nebyl zmrazený.

Firmě McDonald´s se i navzdory podobným kampaním i v době krize daří, naopak některé studie naznačují, že lidé z ekonomických důvodů dávají přednost fast-foodu před klasickými restauracemi.

Na druhou stranu, město San Francisco nedávno odhlasovalo, že k Happy Meal nesmí McDonald´s přikládat hračky, protože tak svádí děti k nezdravé výživě.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru