Ministr dopravy Vít Bárta má v plánu podpořit přesun nákladní dopravy ze silnic na koleje, mimo jiné snížením poplatku za použití kolejí a zvýšením a rozšířením mýta na silnicích. Snížení poplatku za koleje by mělo vstoupit v platnost nejpozději začátkem roku 2012. Bárta to dnes uvedl na tiskové konferenci.

Bárta ještě neví, jak se poplatky konkrétně sníží. "Musíme zvážit všechny faktory tak, aby se náš záměr naplnil," uvedl. Je však podle něho nutné, aby se zároveň snížily náklady na údržbu kolejí, které se hradí právě z poplatků dopravců. Jen letos Správě železniční dopravní cesty na tuto činnost chybělo 1,4 miliardy korun.

Podle šéfa společnosti ČD Cargo Jiřího Vodičky tvoří poplatek za užívání kolejí desítky procent nákladů firmy. Ročně prý firma na poplatcích zaplatí 2,5 miliardy korun.

V případě snížení železničního poplatku o polovinu by se podle Vodičky vlaky dostaly na úroveň kamionů, pokud by se současně o polovinu zvýšilo mýtné. Kamiony platí mýtné na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a na malé části silnic první třídy, vlaky však musejí platit na všech zhruba 9500 kilometrech tratí.

Ministr má v úmyslu rozšířit mýtný systém na značnou část silnic první třídy a na některé silnice druhé třídy, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků. Kraje mají předložit své návrhy ministerstvu za týden.

V úvahu připadá i satelitní mýtné

"Dostali jsme z ministerstva dopravy poptávku, navrhnout zpoplatnění vybraných přibližně 2500 kilometrů silnic první třídy, na kterých se odehrává největší dopravní provoz kamionů. Z námi dodané rozvahy vyplývá, že je možné tyto 'jedničky' pokrýt rozšířením stávajícího mýtného systému," sdělil ČTK ředitel firmy Kapsch Karel Feix. Kapsch vybudoval současný mýtný systém.

"Nabídka je dobrá, nám se líbí, ale musíme ji porovnat s jinými návrhy," řekl Bárta. V úvahu prý připadá i satelitní mýtné, nyní v ČR funguje pouze mikrovlnná technologie s mýtnými branami. Podle Feixe by bylo možné s využitím mikrovln postavit mýtný systém na "jedničkách" za několik měsíců.

Podle Bárty by se sazby mýtného měly lišit podle denní doby a místa, MD prý přihlédne také k ekologickým aspektům. Vyšší mýtné se zřejmě bude platit například na silnici číslo 11 z Ostravy směrem na Slovensko.