Bývalé vedení společnosti ČD Cargo se dopustilo významných manažerských chyb a poškodilo tím firmu. Podnik pod vedením Josefa Bazaly jezdil například se zápornou marží, která od loňského září dosáhla výše dvou miliard korun. Nevýhodný pronájem uhelných vagonů připravil Cargo o dalších 320 milionů. Ukázal to mimořádný audit KPMG, s jehož výsledky seznámil v úterý novináře nový šéf ČD Cargo Jiří Vodička.

"Došlo k velkému množství pochybení a ČD Cargo na to doplácí dodneška," uvedl. Cargo prý třeba poskytovalo nekoncepční slevy největšímu zákazníkovi nebo prodalo 500 uhelných vagonů firmě Čechofracht a následně si je pronajalo zpět. "Pokud by si firma vozy nechala, ušetřila by 326 milionů korun," řekl Vodička.

Chyby se staly například i při prodeji vagonů do šrotu. Některé takto prodané vozy zřejmě nyní jezdí pro konkurenci Carga.

Bazalu odvolaly mateřské České dráhy v červnu, jako důvod uvedly neuspokojivé výsledky a špatnou komunikaci obou firem. Nový ministr dopravy Vít Bárta na základě prvních výstupů z auditu podal na Bazalu v srpnu trestní oznámení, a jak dnes uvedl, nyní je doplní o nová fakta.

ČD Cargo loni hospodařilo se ztrátou před zdaněním 378 milionů korun. Výsledek znamená meziroční propad o 850 milionů korun. Provozní výsledek před započtením odpisů byl kladný a činil 741 milionů korun.

Bárta chce snížit dopravcům poplatek za užívání kolejí

Ministr dopravy Vít Bárta chce podpořit přesun nákladní dopravy ze silnic na koleje mimo jiné snížením poplatku za použití kolejí a zvýšením mýta. Snížení poplatku za koleje by mělo vstoupit v platnost nejpozději začátkem roku 2012. Bárta to dnes uvedl na tiskové konferenci.

Ministr zatím neví, v jaké míře se poplatky sníží. "Musíme zvážit všechny faktory tak, aby se náš záměr naplnil," uvedl Bárta. Podle něho je zároveň nutné, aby se snížily náklady na údržbu kolejí, které se hradí právě z poplatků dopravců.

Kromě toho s tím souvisí převod všech činností, jež s provozem dráhy souvisejí (takzvaná živá dopravní cesta), z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Například výpravčí nebo výhybkáři by přešli pod SŽDC rovněž k 1. lednu 2012.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru